News:

No significant change

Main Menu

Bygga/köpa HTPC

Started by griffin, December 28, 2007, 13:01:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

Har insett att jag behöver en HTPC. Det skulle lösa flera "problem" jag har (tror jag). Nämligen

1) Vill kunna spela min mp3-samling
2) Vill kunna se film jag har på datorn på TVn
3) Vill ha en fil/web/printserver
4) Skall vara på 24/7 --> strömsnål och tyst

Har en 300Gb sata som jag kan avvara, samt "samlingen" på en USB disk på 500Gb.

Först var jag inne på en "slug" eller liknande som man kan jacka in USB diskar på och konfa upp med linux för sina behov. Sen tänkte jag köpa en stereo (har ingen alls) till vardagsrummet där jag kan jacka in en USB-disk. Men då tänker jag att jag borde kunna kombinera dessa och dessutom få nåt som jag kan se på film med, så slipper man släpa fram laptopen varje gång det vankas DivX eller XviD.

Nuvarande TV har bara S-Video. Krisar det kan jag stå ut med att inte kunna se på film förrän jag köper ny TV vilket lär bli inom en inte alltför avlägsen framtid. Så framtidskompabilititet är viktigare på den fronten än att se på film via S-video. Finnes båda är det en bonus.

Budgeten är ca 5000:- men kan anpassas uppåt om det är väl motiverat. Å i andra sidan får det gärna kosta mindre om det går.

Detta har jag övervägt:

- Slug "NSLU2" som fil/web/printserver. Fördelar: tyst, strömsnål, billig (800:-). Nackdelar: bökigt med konfande av linux. Ingen självklar väg till att spela film/musik (om det ens går)
- Mac Mini med XP. Fördelar: snygg, kraftfull, kul (?), färdigbyggd. Nackdelar: dyr (behöver köpa till högtalare dessutom). Bara DVI och VGA ut

Nästa steg är att bygga nåt men jag vettefan om jag orkar gå igenom processen att välja ut komponenter... det är så förbannat mycket att välja på...

Har ni tips eller idéer?
snappahead

ctrl

#1
Jag funderar också på att uppgradera mediautrustningen, framförallt ljudet då min nuvarande 9 år gamla 5.1 stärkare gått sönder.

Drömmer om att koppla en zalman(fläktlös) vattenkyld PC till denna skärm och någon av de nedan alternativa stärkarna plus högtalarpaketet... Tror inte att det blir helheten men kanske kan jag övertala mig till att köpa högtalarna och en stärkare:

Full-HD skärm/TV
http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=165340

5.1 stärkare med nätverk och USB
http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=113331

prisvärd 7.1 stärkare
http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=158846

7.1 med nv/usb
http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=130528

Jävligt bra för pengarna, högtalare:
http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?Key=5893
Control
87th Stray Dogs VFW


griffin

Ser fint ut men jag kan direkt konstatera att det där är utanför min budget. Just nu är det mesta utanför min budget, men jag hann köpa prylar för en HTPC innan vi kom på att vi behövde pengarna till annat som terminsavgifter till sportaktiviteter etc... det gäller att vara snabb när man får ett "go" på sådana här inköp.

Jag landade på ca 5000:- för en helt ny HTPC burk som borde klara sig ett bra tag. För den pengen fick jag:

Chassi: Antec Fusion
Moderkort: Gigabyte GA-MA69GM-S2H
CPU: AMD Athlon 64 X2 5200+ 2.6GHz Socket AM2 2MB
Minne: Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2GB
Kylning: Silverstone Nitrogon NT01
Tystare fläktar: Noctua NF-S12-1200 x 2
DVD-spelare
MCE remote så man slipper hala fram tangentbordet

Jag var inte alls inne på AMD men moderkortet jag föll på hade S-video vilket gör att jag kan se film på gamla TV'n. Sen finns där HDMI och sånt den dan jag har råd med ny TV. Och skulle jag då upptäcka att inbyggda grafiken inte räcker finns plats för ett externt grafikkort. Men detta kort blir en bra start och det kändes kul att prova på nåt annat även om Core 2 duo plattformen är en favorit.

Kylaren är en chansning. Den är passiv men skall passa till det chassi jag valt på så vis att den sitter direkt mot en av de utblåsande 12 cm fläktarna. På så vis drar man igenom luften mellan kylflänsarna på vägen ut. "Semi-passiv" som nån skrev. Några verkar väldigt nöjda med kylaren, andra tycker den kyler för dåligt. Personligen tror jag det senare är en effekt av att luften inne i chassit kanske redan är för varm och/eller att flödet igenom kylaren och ut inte är optimalt. Själv oroare jag mig mest för passning. Passar lådan ja, men placeringen av själva CPUn på moderkortet varierar lite och jag är osäker på hur passningen mot fläkten blir med mitt moderkort. Det där får man labba sig fram med, kylaren var inte extremt dyr och jag har en medföljande kylare till processorn att falla tillbaka på. Men lyckas jag borde det bli en hyfsat tyst burk.

Det som kan låta är PSU då, den får jag väl byta ut senare i så fall. Nej, jag tror det är mina diskar som kommer störa mest. Jag återanvänder en 300Gb SATA från gamla burken, och ett trådlöst logitechtangentbord/mus. Sen kopplar jag in nyinlöpta 500Gigs USB disken med. Den låter som fan, så vi får se hur länge jag står ut med den... nackdelen med billiga diskar är ju att de tenderar att låta lite mer. Men det är ju Maxtor så helt kass är den väl inte.





snappahead

Rivvern_

Ser bra ut. Hoppas det funkar bra! Väntar på redogörelse.

griffin

Ja jädrar. Det är en konst att få datorer att trivas :)

Bygga ihop dator gick helt ok, men det krävdes slagborr och en del tålamod för att få till det bra. Jag hade klarat mig på en Dremel om jag haft nån, men det hade jag inte. Lång historia kort: tajt i chassit för SATA-kontakterna. Mellanvägg uppborrad.

Kylaren passade inte, möjligt det går med infästningsadaptern. Kör stock-cooler tills jag funderat ut hur jag skall gå vidare.

Sen var det sju svåra år att få Windows att hitta en disk att installera på. Nåt blev fel första gången, vad vet jag inte, men en omformattering i en annan burk så funkade det tillslut. Men innan jag kommit så långt var det mycket labbande och svärande med andra tänkbara lösningar.

Nu är mitt stora problem att få datorn att visa bra bild på TV. Har bara SCART och S-video på teven. Får bara svartvit bild hur jag än gör, men TV'n skall klara S-video. Har labbat med diverse olika varianter och inställningar utan framgång.

Så, nästa steg blir väl att hitta på en annan kabel, t.ex. kan man bygga en VGA->Scart för nån dryg hundring. Men innan jag lånar en lödkolv och går till ELFA vill jag uttömma andra möjligheter.

Sist men inte minst skall jag jaga fatt på en 12 cm cirkelborr/såg för att våldta TV-möbeln. Utblåsfläktarna sitter på chassits sida och det är tajt runt om. Kan nog få det ganska diskret men då behöver jag såga lite snyggt.

För att sammanfatta det hela önskar jag mig, förutom en platt-TV med HDMI, en Dremel, en lödkolv, borrsats samt för all del lite mer fritid :D
snappahead

ctrl

För min del vart det:
http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=158846
http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?Key=5893

Först igår fick jag de sista högtalarna. Det låter förbannat bra. Mitt enda problem är att min linuxburk beter sig djävligt skumt, den vägrar att med vlc-spelaren skicka dts obehandlat till stärkaren. Den skickar konstigt nog en PCM ström med surroundkanalerna inmixade i framhögtalarna. Jag får alltså 3.1 ljud!!!!

Från mina windowsburkar får jag fungerande 5.1 ljud :)
Control
87th Stray Dogs VFW


griffin

Trevligt! Bortsett från strulet med linux då.
Har fått alla mina grejer på plats och så sent som igår fick jag igång en vettig bild på Tv'n efter många om och men med kablage och signaler som inte var rätt.
På önskelistan nu står tystare CPU-kylning samt mer hårddiskutrymme :D
snappahead

Bax

Antar att du fick växla från NTSC till PAL, det brukar ställa till med färgprobs.
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW