News:

No significant change

Main Menu

Bygga/köpa HTPC

Started by griffin, December 28, 2007, 13:01:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

griffin

Njae, det var en långdragen historia...
Facit: det finns två SCART ingångar på min TV, men bara en klarar S-video. På många TV behöver man dessutom ställa in signaltyp för resp. uttag. Båda dessa saker kände jag till, eller snarare, det var saker som ganska tidigt dök upp som tänkbara felkällor i mitt sökande efter svar.

Problemet var att jag bara testade att ställa in signaltyp för ett av uttagen (fel uttag så klart). Jag testade båda uttagen ändå, men missade kombinationen "rätt uttag" och "rätt signaltyp". Det var många kombinationer jag testade, allt från PAL/NTSC, upplösning, "apparattyp" etc etc. Men vinnarkombinationen missade jag. På båda SCART-uttagen fanns diverse instlällningar i TV'n, men det felaktiga hade bara ett val på signaltyp vilket förvirrade. När jag väl satte kabeln i rätt uttag och testade signaltypsinställningen kunde man där växla mellan Video och S-video. Och då blev bilden fin, med färg och allt.

Upplösning i datorn spelar ingen större roll, jag antar att grafikkortet skalar om till rätt upplösning innan signalen skickas ut. PAL-inställningen var jag inne tidigt på och ironiskt nog fick jag färg med NTSC (dock duktigt oskarp bild) medans PAL gav svartvit men skarp bild. Val av kabel spelade inte heller nån större roll, en 69:- adapter funkade precis lika bra som en 239:- kabel. Min TV är så pass crappig ändå så en finkabel hit eller dit gör ingen större skillnad.

Mitt senaste problem (tar de aldrig slut?) är att så fort jag gått in via Remote Desktop (det är så jag administrerar datorn - inte smidigt att sitta med en 28" TV som skärm) så tappar TV'n signalen. Jag får (i bästa fall) inloggningskärmen, men sen försvinner bilden. Något med upplösning/display sabbas av remote desktop. Försöker labba med kortkommandon i CCC som temporär lösning men det funkar inget vidare. Ofta får jag helt sonika starta om (i blindo) för att få tillbaka signalen. Problemlösning pågår, och tänkbara lösningar mottages tacksamt.
snappahead

griffin

Kan för övrigt posta en länk till en tråd jag skapade om mitt datorbygge. :)

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=188665
snappahead

Andreas



Jag ser att vi har likadana tangentbord Jens. Är grymt nöjd med det. Billig, kortslagigt och utan alltför många "programmerbara" knappar.

Och även om jag inte tänker skaffa mig en HTPC så var det väldigt intressant läsning!
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

ctrl

Superinlägg på andra forumet!
Control
87th Stray Dogs VFW


Andreas

MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

griffin

Kul att läsningen uppskattades. Som bekant gillar jag att skriva. Och fota.

Det där testet skulle man haft innan man köpte. Chansen är stor att det ändå blivit ett Fusionchassi men då hade jag sluppit lägga så mycket tid att leta info :D Tack för länken!

Och jag är grymt nöjd med tangentbordet med. Tyvärr lider det av samma sjuka som en del laptops får efter en tid: tangenterna hopppar ur de små metallbyglarna under så att de blir stumma. Går att pilla tillbaka med betoning på pilla. Om de små plastkrokarna på själva tangenterna däremot går av blir det värre. Har dock inte hänt än. Men jag lär köpa ett likadant (om det fortfarande finns) när det är dags att byta. Så himla skönt!
snappahead