News:

No significant change

Main Menu

Årets nall rapport

Started by ctrl, December 21, 2007, 20:59:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ctrl

Control
87th Stray Dogs VFW


Horizon

lol, trodde först att det hade med mobiltelefoner att göra. :)

Har nu läst en del och kommenterar det som intressant även om jag själv inte flyger.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Mupp

Hmm... Jag har ögnat lite nu, och några frågor slår mig angående en "case study", den på sidan 17: Först och främst, hur ser en "teardrop maneuver" ut? Fortsätter man i banans riktning, svänger lite mer än 180 grader åt ett håll och kommer in snett mot banan och rätar upp i banriktning när man kommer nära? Eller påbörjar man manövern med en sväng åt ena håller för att sidoförflytta sig, sedan > 180 grader åt andra hållet, sen räta upp mot banan när man kommer nära? Upp med handen, ni som förstod resonemanget! Ser det ut som hel eller en halv droppe?

Det står att han tappade en hel del höjd i svängen under det första försöket. Nu vet ju inte jag hur det här går till då, men det var ju en "simulated engine failure on climbout". Verkar det inte isf rimligt att flygplanet tappar höjd under svängen, alternativet är väl stall och därmed att man tappar ALL höjd? Nu var det ju bevisligen det som hände i nästa skede...

Sedan står det: "A factor in the accident was the strong tailwind encountered as the airplane turned from upwind to downwind during the teardrop maneuver." Det här förstår jag inte, menar dom att vinden tilltog när han väl svängt runt? För annars har väl inte flygplanet nån aning om att det numera blåser bakifrån?

Jag ber om ursäkt om jag är korkad, men jag förstår inte riktigt vad som menas. Nån som orkar förklara?

ctrl

se sidan 5.40 för en bild på teardrop

http://www.faa.gov/library/manuals/aviation/instrument_procedures_handbook/media/CH-05.pdf

Min sammanfattning av vad som hände: Planet åkte i rikting ca 060 i 15knops motvind. Sen svängde de vänster och om piloten inte tittade på hastighetsmätaren utan på marken för att hålla farten så förlorade han snabbt 15 knops motvind och kanske tom. hann få 15knops sidvind... blev för långsam på låg höjd under sväng... förmodligen inte helt koordinerat och hamnade därför i spinn.

Svänger man från motvind så måste man släppa mycket höjd för att behålla farten utan motor.
Control
87th Stray Dogs VFW