News:

No significant change

Main Menu

Fransmän

Started by ctrl, September 29, 2007, 18:04:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

ctrl

Humor är att spendera en vecka med att lyssna på fransmän som talar engelska  ;D Jag fick bita mig i tungan många gånger för att inte börja asflabba under mötena.  :-X

Deras ordföråd är riktigt bra men uttalet är det värsta jag hört... det verkar bland annat vara helt omöjligt för fransoserna att uttala "h" som i "have, heaven0", "help" osv. men det stora problemet är nog bara att de inte hör någon tala engelska... den enda engelskspråkiga kanalen som fanns på hotellet var BBC news, i radion spelades 95+% musik med fransk sång.
Control
87th Stray Dogs VFW

bALoO

Var har du varit? Gjort något kul? Vi har en fransos på jobbet och han är rolig att lyssna på han med även om han försöker prata svenska.
Intel i5-4690K -  ASUS Z97-P - 2x4096MB DDR3 - Radeon HD7970

ctrl

Jag har varit i Gemenos, strax öster om Marseille. Koncernens (Gemalto) huvudkontor ligger där. Ett möte för alla koncernens säkerhetschefer, väldigt intressant men kul är nog inte rätt beskrivning.

Det har varit tuffa dagar med start 08:30, få raster och tunga föreläsningar/diskussioner som slutat mellan 18:30 och 23:00 varje dag... att man dricker ansenliga mängder rödvin varje kväll gör inte livet lättare  :-\ Många drack vin även till lunchen men det klarade jag bara inte av  :-[ Just nu känns det som om jag kan vara utan alkohol tills årsskiftet  ::)
Control
87th Stray Dogs VFW

ft

En fransman som bodde på min korridor i Lund uttalade inte ett 'h' i början av ett enda ord... förutom "eggs". Fråga inte, jag var/är lika förbryllad jag! :)

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

griffin

Tja, om man drillats sen man föddes att inledande h är stumt, för det är det väl?
Tror du har rätt där Control, de hör inte språket tillräckligt.
snappahead

Wild Angel

Non mais il dit quoi sur les Français lui! Attends un peu qu'on approche la flotte près des côtes suédoises, un porte avions chargé de rafale et tu feras moins le malin!!! :D :D :D

Det är verkligt att Fransmän talar den värsta engelskan av europa (vem säger världen??!!! ::) ;D), men talar somliga Engelska och Svenska! Det är fantastiskt nej?! ;D

Le griffon est un animal fabuleux qui régne sur deux domaines, la terre et l\'air. Il symbolise non seulement la superbe et l\'arrogance, mais aussi l\'humain et le divin, l\'intelligence et la force. Il symbolise l\'aérien et le terrestre, le ciel et les enfers.

ft

Jag tror att min franska skulle få rätt många fransmän att skratta sig fördärvade. :D

Tog mig ett par år att inse att det inte finns ett 'p' i början av 'beacoup'...  ::)

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Wild Angel

Men finns det också ett "u" av "beaucoUp"  ;D

Le griffon est un animal fabuleux qui régne sur deux domaines, la terre et l\'air. Il symbolise non seulement la superbe et l\'arrogance, mais aussi l\'humain et le divin, l\'intelligence et la force. Il symbolise l\'aérien et le terrestre, le ciel et les enfers.