News:

No significant change

Main Menu

Kustjägarutbildningen...

Started by Horizon, May 30, 2002, 09:49:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Horizon

"Kadett Adolfsson upptäckte till sin stora förvåning att samtliga pojkar var så svaga att de dittills utlärda styrketräningsmetoderna tydligen inte var tillräckliga. Det var därför dags för en ny metod, nämligen den som kallas kinesisk båge. Jag hade aldrig stått i kinesisk båge och visste inte ens hur det gick till. Det visade sig dock snart att det var den mest fruktade av alla övningar, vars huvudsyfte var att träna viljan - pannbenet."


Urk, jag får dåliga vibbar när jag läser det här. Jag som bara var i trafikpluton. Jag skulle ha blivit galen på en dag på det här stället... :p

http://w1.417.telia.com/~u41702639/KUST/SMAK.HTML
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

De är så överspända bara... Mycket trevligare i resten av Amf. Vi var och sköt robot"simulator" där och råkade på nåt som hoppade in på logementet tidigt som faen och gormade och skrek, vi blev tvugna att be honom dra nånstans innan han lugnade sig och gick. Sen kom det fram att det var en nykläckt fänrik som gått till fel våning =)
Mvh  - Stefan -


Horizon

LOL!

Han måste ha känt sig _riktigt_ usel efter det... :p
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Fluff



Apropå överspända KJ kommer jag ihåg hur vi vid nåt tillfälle satt och vaktade (fråga mig inte varför) matsalen på Berga och en KJ reservlöjtnant kommer in. Min kompis påpekar då för honom att man enligt nya UniRM inte längre skall ha besticken (dvs kustjägargaffeln) i mössan... Kj-killen blev inte glad. Ett mindre gräl utbryter samtidigt som jag försöker göra mig så osynlig som möjligt då situationen var lite lätt pinsam. Så där står dom och väsnas en stund då det plötsligt dyker upp en kommendörkapten som på bred stockholmska utbrister "Vad står ni här å bråkar om grabbar, ni är väl inte osams?". Detta tar på något sätt död på hela situationen. KJ-löjtnanten muttrar något och går iväg. Min kompis förklarar vad som hänt och kömmendörkaptenen bara skakar på huvudet och går därifrån...

Med tanke på att detta var i stort sätt den enda KJ jag kom i kontakt med under min tid i lumpen så är väl inte mitt intryck av KJ det allra bästa. Även om 1 person kanske är lite klent statistiskt underlag för att dra några säkra slutsatser :)  Bara det att man nedlåter sig till att bli upprörd av en så fånig grej som uniformsdetaljer säger ju en hel del.  Kan tänka mig att han insåg det när han blev ihopklumpad med min menige kompis i och med den högre officerens "grabbar"....



/Fluff (som tycker att lumparhistorier är det bästa som finns (efter kebabpizza förstås))
Odi profanum vulgus, et arceo

Horizon

Hehe, precis det där berättade en kompis om. Han var "fältjägare" under slutet av 80-talet och under en slutövning skulle de göra ett eldöverfall på en kolonn med Stridsvagn S.

Smarta som de var såg de till att ha ett ordentligt dike mellan sig och vägen där de skulle göra överfallet. De monterade upp några fordonsminor och placerade ut p-skott längs med slänten.

Stridsvagnarna kom och första p-skottet brann av. Vagn nummer ett slogs ut och en viss oreda uppstod bland de andra vagnarna. Ksp-skyttarna bland jägarna matade på med allt de hade, men nu hade stridsvagnsbesättningarna sansat sig och gick till motattack.

Alla kvarvarande vagnar backade upp ca. 25 meter tvärs mot diket och tog fart. Sedan _hoppade_ de över diket i en jäkla fart och jägarna började springa som yra höns bland buskarna... :p

Någon skrek "ÅSA 1!! , ÅSA 1!!" och alla sprang för livet.

Du känner säkert igen situationen, BEQ... :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

KJ i sig har jag inget ont att säga om men deras befäl...
Det var riktigt kul med ett KJ kompani som rensade ön där man skulle gruppera eldenheten och bo några dar. Slapp man göra det själv. Och de var så trötta på att enbart ränna runt i busken och kriga att de nyfiket kom och kikade vad vi pysslade med. Robotgruppen fick bärhjälp med lavetter och robotlådor (de är EMPskyddade och flyter, fördubblar robotvikten) och vi i belysargruppen fick på nolltid ett par väl kamoflerade gömslen att sätta upp våra prylar i så att de kunde på "provrikta" =)

Jag har också jagat pansar i busken. Skillnaden var att vi låg i ett dike och tittade på när MTLBna kom "smygandes" över green på en golfbana (nej, inte bra och absolut inte billigt). Vi hängde på och hittade deras nattgruppering, smög fram, tog fram spritpenna modell stOOr, smög därifrån. 8-)
Mvh  - Stefan -