News:

No significant change

Main Menu

Köpt min första bärbara dator..

Started by Magnus, August 06, 2007, 14:17:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Magnus

Efter typ flera år av övervägande så har jag köpt mig en liten bärbar dator som jag ha med mig när jag reser.. inbyggd webkamera för att prata med familjen och mitt krav var egentligen inte mer än att den skall vara liten och smidig..

Det blev den här

Hoppas länken fungerar.. nån som har lite user-based experience... ?

Brat

Såg ju klart intressant ut, inbyggd digitalTVmottagare och allt. Läs bara det finstilta när det gäller att surfa borta, speciellt utomlands surfning!
-Brat

griffin

#2
Grattis till tillskottet :D
Ser fint ut!

Sitter själv och suktar efter en bärbar. Just nu står min fulltowerdator i en garderob, kraschar ett par ggr per dag och jag måste sitta på golvet på tröskeln till garderoben för att kunna jobba med datorn. Inget hemmakontor i sikte på en överskådlig framtid...

På jobbet kör vi enbart bärbart och jag tycker det funkar finfint. Med en extern skärm och tangentbord/mus blir det ergonomiskt med. Som jag använder dator privat är jag dock inte i så stort behov av portabelt. Jag sitter nästan aldrig på tåg/flyg/bil och jobbar. Däremot har jag då som sagt inget kontor hemma utan skulle kunna behöva flytta runt i huset. Och ta med datorn till landet.

Alles in alles, jag kan förlita mig på att i de flesta fall ha tillgång till vägguttag, och kommer inte släpa på den för hand så mycket. Då lutar det åt nåt lite större, med mer skärm och prestanda eftersom batteritid inte är prioritet.

Har hittat några fina kandidater, men en sak har jag fastnat på. T64 X2 datorerna är bra mycket billigare än motsvarande datorer med CD2 på. I mitt exempel är skillnaden på 10kkr mot 15kkr. Dock har T64:a datorn något fattigare grafikkort och lite mindre diskutrymme.

Jag har förstått att T64 presterar sämre, men presterare den SÅ mycket sämre. Har också fattat att man kan klocka CD2 en del. Men så mycket? Är det nån som gjort denna resa och vilka slutsatser har ni dragit?

Sen har vi det där med grafiken, men det har jag inte kikat på än. Det enda önskemålet är att det skall gå att köra FSX i NÅN mån, må så vara med settings neddraget. Men ju bättre desto...

edit: fan, glömde nämna att jag egentligen inte alls har råd med dator. med det är detaljer! :D

Tillbaka till ämnet, Magnus, är du nöjd så här långt?
snappahead

ctrl

Själv är jag väldigt sugen på en samsung q1 ultra... Vad jag läst om den, är att man få den med en riktigt ljusstark skärm vilket gör den lämplig att ha i planet som movingmap mm.

Hur liten/stor är den där HP:n, kan man ha den fastsatt på ena låret på nått sätt när man flyger?
Control
87th Stray Dogs VFW


Magnus

sådärja.. nu är den hämtad, upp-packad och testkörd! Jag är sjukt imponerad. Eftersom den har pekskärm i sin 12.1" skärm så kan man göra om den till världens största palmpilot genom att vända på skärmen och stänga. Funderade lite på idéen med att ha den som knäblock i luften och det borde faktiskt gå och du kan specialsy ett knäblock för den så den ligger kvar. Självklart kan du med en knapp tilta skärmytan så du får rätt vinkel när den är "avlång" så att säga.

Att inte fler datorer har vändbara skärmar fattar jag inte det är ju superbra. Vände på den satt med den i knät och spelade schack med palmpilot pennan.

Lite data:
Skärm 12.1"
Skärmtyp 1280x800 BrightView
Processor AMD Turion X2
Processorhastighet TL-60, 2.0Ghz, 1MB Cache
Minne 2GB Minnestyp 2x1024MB, DDR2 667Mhz
Hårddisk 160GB
Hårddisktyp SATA 5400rpm

Mått (BxHxD) 306 x 39 x 224mm
Vikt 1.92kg

Inbyggd Digital TV Tuner, fingeravtrycksläsare

ft

#5
Min nya jobbdator:

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/sm/WF06a/23355-284013-284013-284013-12434420-12400926.html?jumpid=reg_R1002_SESV

Med den bättre skärmen o s v. Sjukt imponerande bra skärm!

Skall ha en till, och är då bra sugen på en tablet-PC just för att man kan ha den i flygplan utan att ha en skärm uppfälld som skymmer allt. Skall se vad jag kan utverka.

Edit: Rätt länk.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Magnus

Men det är ju en likadan ju. Eller har jag missförstått nått?

ft

QuoteOriginally posted by Magnus


            Men det är ju en likadan ju. Eller har jag missförstått nått?

Ja, jag lyckades fippla in fel länk... rättat nu!

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus