News:

No significant change

Main Menu

Realsimulator FCC R1 mod

Started by ctrl, May 31, 2007, 19:26:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ctrl

Skrev ett långt inlägg om min nya leksak men den försvann :-/

Jag har köpt en forcemod till min Cougar. Jag har länge suktat efter en men inte kunnat förmå mig att lägga ner mer pengar på Cougarn. Jag får lite ont i magen när jag tänker på att jag lagt ner nästan åtta tusen spänn nu på att få en fungerande spak. Men när jag nyligen tog upp mitt Falconflygande efter en tids uppehåll upptäckte jag att potarna började ge sig igen, framförallt min Y-axel spikade rejält, det slutade med ett inköp.

Omdömme:

Pris: Tja man ska va en riktig flygsimnörd för att lägga dessa pengar på en spak, men för alla som regelbundet flyger jetsimulatorer så kan jag ändå rekomendera att lägga pengarna på denna mod när kassan tillåter.

Leverans: Hade jag läst mailet från RS och loggat in på UPS lite snabbare så hade jag kunnat få den levererad på mindre än 30 timmar. Förpackningen var föredömlig, inte onödigt stor och väl skyddande.

Installation: Lite snålt att inte skicka med en utprintad manual till en så här dyr pryl. De skickar endast med en quickinstall guide och hänvisar till webben för en utförlig guide. Installationen är lätt. Såsom det alltid varit, så fungerar det inte för mig att göra en manuell kalibrering i CCP, jag kunde dock göra den föreslagna justeringen av centrumläget och sedan framgångsrikt köra med autokalibreringen.

Funktion: Jag har kört Falcon i ca 1 timme, det kändes suveränt från första stund, inget glapp och lättare än förr att flyga med precission. Kört IL-2 i 2x15 min, först kändes det som att jag nog får fortsätta med min MS SWFF2 till IL-2 men efter att ha justerat axelkurvorna från 10, 20, 30 osv. till samma som på roderaxeln, alltså 100, 100, 100 osv. Så tror jag att jag kommer at flyga med Cougrarn även i IL-2 fortsättningsvis.

Allt som allt, förutom att jag är irriterad på att det skall behövas så förbannat mycket pengar för att få till en bra Cougar så är jag mycket nöjd!
Control
87th Stray Dogs VFW


Rivvern_

Bra med en review! Skulle med vilja ha en forcemoddad cougar... Hojta till när du ska sälja den billigt!   (förbereder mig på en utskällning ;) )

Andreas

#2
Kul! Själv är jag väl uppe i ca 5.000 kr i o.m min hall-sensormod (CubPilot) och nytt innanmäte (IJ).

Lägger man sen till den övriga utrustningen (pedaler och TIR/VE) så springer det iväg några tusen till...

Men det är det värt, eller hur Control? :)
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

ctrl

#3
Jo med pedaler och TIR så passeras 10000.... Men det är värt det! Sett till kostnad per använd timme så är dessa prylar väldigt billiga. :D

Vad kostar en hall-sensor mod till throtteln?
Control
87th Stray Dogs VFW


Andreas

QuoteOriginally posted by ctrl
Vad kostar en hall-sensor mod till throtteln?

Nxt-modden kostade 480 australienska dollar (2500+ SEK med 5,31 i dollarkurs) och
ÃÅ"ber 2nxt Joy & Throttle Kit kostade 212 USD + porto 10 USD (1500+ SEK med 6,81 i dollarkurs).

2500 kr för Cougarn + 4000 kr för Hall-pottarna och det nya innanmätet +  + 1000+ kr för TIR + 2400 kr för pedalerna. Så 10.000 har man nog lagt ut. :D
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Bax

Oj oj då var man ägare till en RS FSSB R2!
Har inte skruvat in den än men tänkte fråga Er som vet:
-vilken tryckkänslighet har ni ställt på microswitcharna?
Det här skall bli roligt, har haft lite elektronik abstinens på sistone.
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


ctrl

testa definitivt med den lättaste inställningen först!
Control
87th Stray Dogs VFW


Bax

Ok, har du meckat med kurvorna i CCP för Falcon CTRL?
mvh
bax
Bax
87th Stray Dogs VFW