News:

No significant change

Main Menu

Bok om Midway. (Smygreklam)

Started by Lupson, May 29, 2007, 23:16:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lupson

Tänkte göra lite smygreklam här då det säkert finns Nosig-are som är intresserade av WW2-historia. Boken ifråga heter "Midway: Vändpunkten i Stilla havet" och debutförfattare är ingen mindre än min käre far. Vissa av er träffade f.ö. honom på det synnerligen trevliga studiebesöket hos BEQ på Såtenäs.

Har inte inskaffat något eget exemplar än så jag kan inte ens ge en subjektiv bedömning om boken är bra, men jag lovar att återkomma när jag läst den.

Ett par länkar:
http://www.internetbokhandeln.se/bok.html?isbn=9113015761
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9113015761
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Rivvern_

Coolt att ha en far som är militärhistoriker!

Horizon

Nice Luppe, den måste man ju låna/köpa/införskaffa. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Magnus


griffin

Lika som bär :D

Får väl gratulera din far via dig Luppe! Som sagt, kul med en far som är insatt i militärhistoria.

Det är klart man måste ha ett ex! Men det får bli efter flytten, vill inte ha fler saker att bära!

Hur länge har han hållit på med boken?
snappahead

Lupson

:-)

Om Ni tycker vi är lika nu borde Ni se något foton av oss som tonåringar, det är nästan skrämmande. Fast förstås - han var ju inte i färg när han var tonåring ;-)

F.ö. är inte skägget mitt vitt än i varje fall ;-)

Angående hur lång tid han jobbat med den: Det har gått tämligen lång tid sedan han startade, låt säga drygt 2 år. Då har dock den effektiva skrivtiden nog varit under ett år, resten har varit ledtider hos förlaget i olika skeden.

Han är ju eg. inte militärhistoriker till yrket på något vis utan har mer haft ett livslångt intresse av ämnet som nu, tack vare lite halvt slumpartade tillfälligheter, mynnat ut i en bok och några artiklar i någon tidsskrift jag inte minns namnet på.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Swebeast

#6
Den skall köpas!

Jag har precis sett filmen "Yamato" som handlar om världens, vid tiden, största och tyngsta krigsfartyg och för första gången får jag se en bit av kriget ur japanska ögon. Den delen av 2.a världskriget har jag inte läst så mycket om så det var intressant och få en sådan skildring.

Att jämföras med "Soldat i Waffen SS", för övrigt, som skildrar en enskild soldat på tyska sidan. Mycket intressant läsning. Är inne i "Seven days in January" just nu som handlar om samma förband fast skriven av en officer på högre nivå.

Det är som man säger "Vinnaren skriver historien"......

Gud och soldater vördar vi när tider av fara de stå oss bi
när faran är borta och fyllda är faten då glömma vi Gud och förakta soldaten
--------------------------------------------------------------------------------------
ASUS P8P67 <> Intel i7 2600K <> Noctua NH-D14 <> Corsair SSD Force Series 3 240 Gb <> Corsair Vengeance DDR3 16GB <> Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB SOC

Lupson

Swebeast: Låter som intressanta lästips!

Just det här med att "vinnarna skriver historien" gör ju japanska och tyska skildringar extra intressanta. Far min konstaterade tämligen tidigt efter att ha djupläst diverse källmaterial att de (fåtaliga) japanska redogörelserna av slaget inte alltid matchade amerikanernas version.

En biografi på temat tysk officer som jag tyckte var bra är "Pansarchef under Rommel" av Hans von Luck.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X