News:

No significant change

Main Menu

ghosta/avbilda och återställa OS

Started by F16_Filur, April 02, 2007, 19:43:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

Hej... vill ta en avbild på allt för att kunna installera om smidigt, men hur får jag in avbilden om disken är formaterad? Med dualboot vore det lätt, men utan krävs väl nån dos-liknande applikation man kör från cd/dvd (innan man sätter in dvd med avbilden)?

Vilka program har detta, och kan man skapa en sådan bootbar disk i programmet, eller följer den bara med i boxen?

Vad jag helst skulle vilja är att bränna windowsavbilden på en dvd, och på samma inkludera något program som kunde föra över den till en formaterad disk. Finns det?

KeyCat

#1
Ser att det var länge sedan du ställde frågan Filur... Kan rekommendera True Image från Acronis (http://www.acronis.com). Den gör vad du vill och man kan skapa en boot CD i programmet som man sen kan använda för att skapa/återställa sitt OS.

Änvände själv Ghost tidigare men då med dual boot till gamla hederliga DOS och har funnit True Image vara  minst lika bra o jag slipper dual boot på min nya burk!

/KC

>> It's all about teamwork! <<

F16_Filur

Tack för svar, har också hittat det.

Horizon

#3
Ett uppdaterat tips är Clonezilla. Jag har precis använt live-versionen (1.2.3-27) för att göra en image av min systemdisk innan jag gav mig i kast med lite ompartitionering. Fungerade fint och imagen ligger nu säkert på min backuphårddisk om jag skulle behöva göra en återställning.

http://clonezilla.org/
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Rivvern_

Nu har jag fått nog av min dator.  Jag kör Windows 7 Ultimate x64 och Windows media player har fått för sig att förstöra mina fina spelupplevelser i form av hack och lagg. Processorn får en stor chunk wmplayer.exe och rusar snabbt till 100% ungerfär en sekund eller två. Jag är säker på att det beror på något skräpprogram som jag installerat tidigare. Eventuellt Windows Live Sync.

Dags att blåsa om och börja på ny kula! See you on the other side.

Rivvern_

Im back! Och nu tänker jag ge Google Chrome en ärlig chans!

watar

Quote from: RedRiver on February 04, 2010, 22:35:03
Im back! Och nu tänker jag ge Google Chrome en ärlig chans!

Jag har har kört Chrome mer eller mindre sen alpha stadiet och tycker den är riktigt bra. Nu i och med ver. 4 så har den även extensions som är riktigt bra. Ett måste är AdBlock för att filtrera ut majoriteten av annonser och skräp.
Annan kul funktion är att använda snabbsök funktionen. Knappa in tex. youtube i adressraden, tryck på TAB och skriv in det du vill söka efter på youtube och tryck ENTER så söker den direkt efter det. Har inte testat så mycket ännu men det funkar på google, youtube, imdb, prisjakt...

Rivvern_

Quote from: watar on February 05, 2010, 09:22:07
tryck på TAB och skriv in det du vill söka efter på youtube och tryck ENTER

Funkar inte här-