News:

No significant change

Main Menu

FS9 och två skärmar

Started by Transonic, January 25, 2007, 14:21:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Transonic

Har skaffat mig en andra skärm för att kunna flyga på den ena och göra annat i på den andra (exempelvis surfa). Dock är det enda jag lyckats med hittills att antingen köra i helskärmsläge och inte alls komma åt den andra skärmen eller att jag kör i maximerat fönster och att ljudet försvinner när jag växlar fönster. Jag vill köra i helskärm och det borde väl gå? Med tanke på att många kör två skärmar och exempelvis fs commander på den ena och flyger helskärm på den andra. Alla försök till hjälp uppskattas, tack på förhand.

/ Johannes
/ Johannes.

Rivvern_

Tycker att windows och 2 skärmsläge funkar skitdåligt. Visserligen kanske det hänger lite på grafikkort och sånt med men windows är katastrofalt att få och funka. Ja lade ner det projektet ganska tidigt.

Mupp

Jag har brummat fs9 på två skärmar, men som antydes så funkar det lite sådär. Helskärm på bägge går ju bra, men helskärm på en gör att fs9 pausas minimeras när du växlar din task mot ett annat program, eller vad det heter. I fönster så försvinner ljudet. Det enda vettiga jag hittat är ett tråkigt program man inte behöver vara så interaktiv med, allt annat är mest kasst. Dom har inte riktigt tänkt att man ska göra så helt enkelt, och det dom inte tänkt att man ska göra, det ska man bara ge fan i!

Fast det var ett tag sen måste jag säga, jag kanske missminner mig, det är mer regel än undantag.

Transonic

Hm, ser mörkt ut för mina planer med andra ord. :/ Någon som vet hur folk som kör fs commander parallellt gör? Exempelvis Nauwa med Viggensimulatorn (i alla fall när den stod hemma hos honom).
/ Johannes.

Mupp

Nu kan ju jag mindre än jag borde om hur Nauwa har sakerna upplagda, och han får fylla luckorna själv om han tittar förbi, men en halvkvalificerad gissning är att den dator som sköter det visuella har väldigt lite i övrigt att oroa sig för, det mesta av det bästa körs utspritt på andra datorer. Men som sagt, det är nog bäst att han berättar själv, minnet är som baken, delat. Jag har dock haft lite svårigheter att köra "tyngre" applikationer, såsom kartprogram exempelvis, på den andra skärmen när jag spelat. Dubbelkärna kan jag tänka mig hjälper upp det hela, men det är nog lite granna av en windowsgrej det här också, två jobbiga saker brukar gå bättre att samköra på andra OS. Har du dubbelkärna så är det ju bara att testa.

Control87th

Förstår inte vad ni pratar om... är mitt minne så dåligt?

Jag har kört en himla massa aFS9/Fs2k4 på dubbla skärmar helt utan problem. Vill minnas att jag iofs aldrig ens försökte behålla ljudet på vid taskswitch men visst tusan kunde man liksom i FSX välja att låta programmet fortsätta köra fast man hade fokus på annat progg.

???

Har bara FSX på burkarna nu
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Nauwa

Vad gäller Viggensimulatorn så är det som Mupp säger, den dator som kör FS (9 eller X) kör enbart det mot visulatorn. Sen har jag 4st ytterligare datorer som tuffar på med övriga program för att driva själva kabinen. FSCommander körs på en 6:e dator i nätverket när simulatorn står hemma hos mig, i mobilt utförande så kör jag FSCommander på nån av dom andra burkarna till kabinen.

Jag har själv inte kört FS med flera skärmar på evigheter, men så långt jag kan minnas så var det aldrig nått problem att få det till att fungera. Vill minnas att jag läst ganska många topics på t.ex. Avsims forum där det finns massor av folk som berättar om sina framgångar att köra FS på ena skärmen och t.ex. moving map på en annan.

Jag tycker inte du ska ge upp, är helt säker på att du får till det med lite trixande.

Tyvärr så är jag inte till mer hjälp än så eftersom jag som sagt spridit ut allt på en hel drös burkar själv.

Transonic

Så kortfattat kan man säga att om jag skaffar flera datorer och nätverk mellan dem, alternativt flera processorer (går det?) så ska det gå att rodda ihop allt? Förklara gärna mer utförligt hur jag ska gå till väga, mina datorkunskaper är klart bristande märker jag.
/ Johannes.