Era PPM-fonder (och en hel del om aktier)

Started by F16_Filur, November 24, 2006, 16:14:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Horizon

Låter som spekulation i sitt esse. Ett ställe där nybörjare verkligen kan bli ruinerade. Jag tror jag håller mig till aktier och fonder så länge. Men jag ska vara en god nybörjare och läsa lite i dina länkar för att bilda mig en uppfattning. :)

Hur som haver så gav min strategi köpsignal igår kväll, så idag är det jag som (antagligen med en mindre summa) går in på börsen igen. Får se hur det går.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

En nybörjare kunde precis lika bra börja där tycker jag, fördelen är att demohandeln/simuleringen motsvarar den riktiga handeln till 100% med streamade realtidskurser, livegrafer och fiktiva kontosummor som standard. Där ligger svenska aktiemäklare långt långt efter. Avanzas portföljhanterare är extremt tafflig i jämförelse och erbjuder ingen bra träning. Problemet som jag ser det är att håller man på att lära sig aktiehandel så blir det för mycket att börja köra forex också. I alla fall för mig.

Här är lite jämförelser:
http://www.forextrading.se/valutamaklare

eToro har en grymt snygg plattform men tyvärr är den seriösa TA-biten alltför enkel. Fokus ligger istället på att få det att se kul och enkelt ut med den grafiska representationen, valutor som springer ikapp, gubbar med valutornas flaggor på hattarna i dragkamp osv. Lite slotmachine över det. :)

Gick ur USO igår på breakeven, tror inte på den just nu. Gjorde även en chansning i BP som jag fick ta en 1000kr förlust på igår. Båda var affärer som jag egentligen inte hade att göra i. Vet inte vad som hände riktigt, tuppkammen växte för högt och föll ner i ögonen, eller girighetskänslan tog över "oj oj oj den sticker iväg och jag är inte med". Gjorde någon slags slarvig analys av BP att den skulle återhämta sig, säkert för mycket intuition. När den utvecklades motsatt mot förväntan klev jag ur direkt. Är inte villig att unna mig lyxen att sitta och hoppas på att den snart ska gå upp. Tror främsta problemet var positionsstorleken, hade jag stannat vid 25 st hade jag nog fortfarande ägt den och tänkt att den kommer tillbaka förr eller senare, in i byrålådan så länge. Frestande att köra för fort ibland, när allt man egentligen behöver är att komma fram säkert.  :)

Horizon

Bra att du gick ur snabbt när det inte rörde sig åt rätt håll. Jag avvaktar än så länge lite bättre nyheter innan jag ger mig på BP. Den har sjunkit så lågt att det finns nog med utrymme uppåt även om man kommer in ett tag efter att den börjat stiga igen.

BlackPearl går som tåget igen. Den följer verkligen CAD'en och oljepriset just nu.

F16_Filur

Tänkte på den psykologiska biten, en jämförelse med hur den mentala biten funkar för träning/idrott.

Om man har skapat en rutin för kost och träning, har varit på ett sådant fungerande spår ett tag, om man då plötsligt en onsdagkväll tycker det känns rätt att dricka en massa starköl och äta en stor påse chips, och dagarna efter skiter i att träna och istället äter fem kexchoklad om dagen plus ostbricka, vin och jordnötter, då borde det vara ett helt annat mentalt läge på måndagen om man försöker haka på sin träningsrutin igen, jämfört med om man hållit sin disciplin hela vägen. I alla fall för de flesta av oss. Även om det är en ny dag, nya tag, så finns där ett inre spel som kan bli förändrat. Ett spel av att ha kontroll på sig själv, vilka risker man tar med mera, vilket antagligen är det enda spel man kan kontrollera, och det verkar betyda väldigt mycket för hur meningsfull man upplever tillvaron. 

Om man för över detta till trading så är det är någonting med motivationen, självförtroendet och inspirationen som kan bli totalt bruten, om man trycker för mycket på gaspedalen vid fel tillfälle, i något slags tunnelseende, där frågan "tänk om jag har fel" är icke-existerande. Man stiger utanför den uppgjorda planen, det som ska vara ens nivå man är bekväm med att jobba på, in på ett område där vinsterna och förlusterna ligger långt utanför ens förväntade ramar. Träffar man rätt i ett sådant läge tror man givetvis att man är ett geni, har man fel så står man där med skägget i brevlådan och dumstruten på huvudet.

Det lär ju vara bra att gilla utmaningar, men det handlar också om vad man lägger i begreppet "utmaning". Jag landar mycket i att hitta "min egen nivå" för den här verksamheten och utmaningen består helt klart i att hålla mig kvar där. Att börja köra off-pist kan snabbt bli slutet, både mentalt och ekonomiskt.  :)

En annan psykologisk bit som kanske kan jämföras med träning, är hur lätt det känns att ta en affär. Jag har från flera håll hört sägas att de affärer som känns obekvämast att ta ofta är de rätta, och tvärtom. Stämmer rätt bra på mig själv. Kanske skulle man göra en psykologisk profil inför varje trade, hur lätt den känns att ta på en skala, där 1 är det lättaste och 10 det svåraste, och bara ta de med ett värde över 5.

F16_Filur

Tänkte att det här borde intressera dig. Inte lätt för oss small people mot de stora maskinerna hehe...

Olika bud om var vi ska nu. Jag överväger räntefonder ikväll, och det kan ni ju ta som en kontraindikator och gå all in.  :)

------------------------------------------------

Smarta, superhemliga och tjänar miljarder

Börs 2010-06-17 14:28:19

Veckans Affärer synar bransch med fantasitillväxt - och som har startat ett regelrätt krig mellan människa och maskin. "De är smarta, superhemliga och de tjänar miljarder", skriver tidningen i torsdagens utgåva.

Glöm de traditionella handlarna på börsgolvet!

En växande andel av börshandeln sker idag blixtsnabbt med datorer, där aktier köps och säljs automatiskt utifrån algoritmer.

"Jag kan inte förklara exakt vad som händer. Men systemet jag använder innebär att jag handlar mot Frankfurt, London, New York - som om jag hade en dator direkt intill börserna", säger den 35-årige högfrekvenshandlaren John Netto, som tidigare var marinsoldat och som idag driver M3 Capital med kontor i New York, till VA.

I Stockholm står den datoriserade börshandeln för ca 30 procent av omsättningen. I New York uppgår siffran till hela 70 procent, enligt tidningen.

Ingen vill dock enligt Veckans Affärer prata högt om HFT-handeln ("high frequency trading").

"Med den utveckling vi ser så är det helt nödvändigt att ta tekniken till hjälp. Det är en överlevnadsfråga", säger Evli Banks aktiechef Anders Berg, som erkänner att maskinerna är helt överlägsna människan när det kommer till tempo, antal transaktioner och volym.

Enligt analytiker på Tabb Group, har HFT kommit in med "sådan kraft att ingen kan bortse från den".

"Fragmentisering, fragmentisering, fragmentisser. Det är svaret på varför marknaden ser ut som den gör idag", säger han till tidningen.

Ännu är det inte fastställt vad det egentligen var som hände när USA-börsen störtdök över 9 procent den 6 maj. Det spekuleras i att någon matat in fel siffror i sitt datorsystem. Enligt John Netto är det dock inte sista gången som systemet riskerar att haverera.

"Vad som skedde i USA kan mycket väl hända i Europa", säger Netto i artikeln.

Dagens PS

Horizon

Ja du... jag är fortfarande av åsikten att det där inte kan vara bra i längden. Så fort man kritiserar högfrekvenshandel kommer någon tjomme och säger att det är jättebra och fine and dandy bara för att HFT förser börsen med likviditet. Jo tjenare... Mark my words när jag säger att det kommer att gå åt helvete big time någon gång framöver när en av algoritmerna löper amok och toksäljer/tokköper/alt. gör något annat tokigt. :)

Min strategi säger "in", så jag gick in med allt i Avanza Zero igår och idag. Det känns lite läskigt med tanke på hur det ser ut i Europa just nu. Vi får se hur morgondagen artar sig.

Horizon

Horizon