Era PPM-fonder (och en hel del om aktier)

Started by F16_Filur, November 24, 2006, 16:14:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Horizon

Quote from: F16_FilurLite farligt bottenfiske med BP just nu tror jag, trenden är ju ner, och den kan falla till 30. Måste man handla så köp för en liten del av det tänkta, och om det bekräftas att man har rätt dvs den kommer "in the money" så öka. Tror mycket på att skala in mig i affärer EFTER att de börjat gå rätt. Varför man frestas att göra precis tvärtom är märkligt, men van Tharp skriver om det i Market Wizards 2, om motståndet till risk för det som visar plus, och villigheten till risk för det som visar minus.

Ett mycket gott råd!

Vad gäller den psykologiska biten så är det verkligen... psykologiskt. :) Man lär sig en del om sig själv i den här branchen, det vill jag lova.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=147703&commentPage=1&expanded=true#inlagg1

Nordea dumpar BP
Publicerad: 2010-06-07 14:42
NORDEA: Nu dumpar Nordea oljebolaget BP, till följd av oljekatastrofen i Mexikanska golfen. Bankens fonder rensas från sina BP-aktier, och framtida köp av aktier ställs in.

Det meddelar banken på sin hemsida.

Totalt är det ett 20-tal Nordeafonder som gör sig av med sina BP-innehav. Nordea skriver på sin hemsida  att "miljökatastrofen i Mexikanska golfen är en extraordinär situation med avseende omfattningen av utsläppet, den svaga reaktionen från BP, brottsutredning mot bolaget samt den risk som finns dör ytterligare olyckor".

Banken menar att BP håller inne med väsentlig information och har inte visat hur man sköter andra liknande projekt ur ett säkerhets- och miljöperspektiv.
PLACERA.NU

Horizon

Ja, man vet aldrig. Det kan ju fortsätta ner ett tag, men som sagt... jag är övertygad om att BP kommer att resa sig och när röken skingrats kommer aktiekursen att dra iväg igen. En fin liten investering nu kommer att bli guld värd framöver. Hoppas jag... :D

Säkringen är iaf av nu. Mina avtal är godkända och aktiehandel på NYSE tillåten. Sitter nu och funderar på var jag ska lägga min köporder.

F16_Filur

Saker som jag funderat över nyligen pga kostsamma misstag:

Undvik acceptera att handla på undantagen, när inte riskreward är maximerad.
Gå mer in för ambush än "riskera missa tåget".
Låt marknaden komma till mig.
Ha utvägen klar innan traden öppnas.

Har märkt att när jag accepterar ta en massa halvbra lägen som "kan bli guld" så blir dessa småförluster otroligt kostsamma alla gånger jag har fel, courtaget inräknat, även om jag är duktig på att ta min stoploss.

Horizon

Quote from: F16_FilurHa utvägen klar innan traden öppnas.

Ja, detta är verkligen grundläggande. Sen är det en annan sak att följa den uppsatta strategin också. Där tror jag många fallerar.

F16_Filur

small winner
big winner
small loser
big loser

Elimenera en av dessa och du hamnar omgående bland toppskiktet. Det är en av de bästa deviserna jag stött på. Läste om ett enkelt sätt att hantera risken: väljer man rätt sorts aktier (momentum-aktier baserade på en scanning av olika nyckeltal enligt Mark Crisps Momentum Stock Trading System MSTS) så ska man inte ha fler än 3-4 samtidigt. Köper man för en fjärdedel av sitt totala tradingkapital och har en stoploss på 10% förutbestämt så riskerar man i praktiken 2,5% av tradingkapitalet på varje affär. Att rida några sådan vinnare är allt man behöver, men det går inte att göra några "killings" om man diversifierar för mycket. Just nu är det svårt att hitta den typen av affärer. BP backade med en dollar och SP500 går rakt ner i källaren ikväll.

Hittade lite pdfÃ,´er här man kan roa sig med.

http://www.marknadsbrev.se/

edit: man ska inte bryta mot sina regler... msts är ett veckostapelssystem, något som med fördel kunnat appliceras på black pearl.

F16_Filur

Hur går det med BP? Ser att den är nere på 31 nu. Ser svagt ut fortfarande, men är i nivå med marsbotten 2009 som borde utgöra något sorts stöd. Oljan däremot ser bättre ut.

Köpte precis 50 USO.

Horizon

Ner i källarn! *klapp klapp, klapp klapp klapp* Ner i källarn! *klapp klapp, klapp klapp klapp* (hejaklacken sjunger)

http://stockcharts.com/h-sc/ui?s=BP

Eller: "Det går åt heeeelveteee! ..." (också hejaklacken)

Jag har inte gått in än, känns för tidigt. Obama hotar en jäkla massa idag och det syns på kursen som gör en rejäl dipp. Vill som sagt se lite "ljuset i tunneln" kring oljeläckan innan det är dags att stiga på tåget. Tror inte det räcker med att de tätar den helt, ansvarsfrågan måste utredas bättre också, sen bär det nog av i en jäkla fart när det väl är dags.

USO är nog inte dumt på lång sikt, jag ligger kvar med hela innehavet i BlackPearl. Det är min USO. :)