Era PPM-fonder (och en hel del om aktier)

Started by F16_Filur, November 24, 2006, 16:14:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

F16_Filur

Intressant artikel, men dessa saker som statsskuld, bruttonationalprodukt, budgetunderskott... finns det nåt sätt att snabbt förstå vad det betyder och vad det har för praktisk betydelse? Alltså fatta det till 100%. Jag skulle kunna slå upp det, men tror inte jag skulle bli klokare. De skulle bara hänvisa till nya termer jag inte förstår.  :)

OMX har fallit med runt 11% nu sen årstoppen, har du hunnit ut, haft någon användning av MA100 osv? Jag vågade mig själv aldrig in i år.

Horizon

Har varit med sen årsskiftet, med en snabb utgång/ingång då jag flyttade alla mina pengar till en kapitalförsäkring i februari.

Jag har lagt en säljorder på den stora delen av mitt innehav (Avanza Zero) i torsdags men den verkar inte ha gått igenom pga hög belastning hos fondbolagen. Många som vill ur samtidigt. Min TA (MA-strategi) visar att jag ska gå ur och jag tänker följa den. Surt med förlorade tusenlappar, men jag tror att det blir en bra uppgång igen när/om det lugnar sig kring Grekland. Vi får bara hoppas att uppgången inte blir lika snabb som nedgången, vill inte missa för mycket då. Tid har jag gott om.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

Kolla in den där timing-boken jag skickade, den är specifikt skriven för investerare. Tex det säsongsbaserade systemen, p99 och framåt. Att konstant undvika vara investerad vissa månader kan göra enorm skillnad på längre sikt.

"Sell in may and go away"  :)

Horizon

Inatt gick min säljorder igenom. Skulle vara ödets ironi om det vänder idag bara för att räddningspaketet blivit klart. Jag har hamnat i den sitsen förr, då jag sålt precis på botten. Vi får se. :)

Ska kika igen på det du skickade. Har läst lite, men inte hela.

F16_Filur

Den är kanske inget man läser från pärm till pärm, då får man tillämpa någon form av snabbläsning. Men kap 4 är också bra, med indikatorer om marknadens hälsa.

Horizon

lol, vad kan man säga? Börsen upp som en raket idag och jag gick in igen helt enligt min strategi. Försöker vara iskall och följa strategin slaviskt, jag har ju trots allt inga courtageavgifter. Jag lär mig att ibland går man lite minus när man följer sin strategi, nu får vi se om det står och hoppar upp och ner ett tag, eller om vi kan få lite lugn.

F16_Filur

Hur menar du inga courtageavgifter? Allt utom vanliga fonder har väl ett courtage på minst 39kr?

Horizon

Fonder, ja. :) Mina lösa aktier har jag inte rört.