Era PPM-fonder (och en hel del om aktier)

Started by F16_Filur, November 24, 2006, 16:14:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

ctrl

Jag utnyttjar fonddoktorns fond, men inte fullt ut.

Just nu kör jag 30% fonddoktorn, 35% Avanza zero och sen lite asien och råvarufonder....
Control
87th Stray Dogs VFW

Horizon

Låter som en vettig mix för tillfället även om jag hade minskat på AZ eftersom det är långt till pension. Ska lura vidare lite på fonden "Independent Fonddoktorn" och se vad jag kan komma upp med.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

F16_Filur

Intressant artikel. Ett fenomen som är totalt harmlöst för normala handlare, vare sig det är daytrade, korttid, månader eller investering. De här systemen bidrar tvärtom om till likviditeten, så jag ser ingen anledning till oro.  :)

Horizon

Jag tror inte vi ska ropa hej och allt det där. Risken är att det finns dolda effekter av högfrekvenshandel, effekter som vi idag inte ser/vet om. Eller att det i framtiden kommer att hittas kryphål där högfrekvenshandel kan nyttjas på helt andra sätt än vad som sker idag. Tror inte vi ska låta det ske helt obevakat och släppa guarden, då vi kan sitta med skägget i brevlådan längre fram.

F16_Filur

Vad jag inte kan föreställa mig är vilket hotscenario som rent konkret skulle kunna uppstå pga av högfrekvenshandel. De sysslar ju med att utnyttja arbitrage. Det är inte ens scalping, den  minst vinstgivande daytradetekniken. Verkar även handla om extremt många affärer per dag snarare än färre med extremt hög volym, så påverkan förefaller inte vara mer än ett brus. Precis som små aktörer som hoppar in och ut varje dag, de tillför likviditet men har inget inflytande på riktningen av kursen.

Självklart kan jag missa något här, men jag ser inte vad. Jag har svårt att känna oro när jag inte ser något konkret hot.

Horizon

Lägger länken här så samlar vi allt på samma ställe (funderar på en liten underavdelning för sparande, investeringar osv). Hur som helst, här är lite läsvärt angående Greklands pågående kris.

http://www.dn.se/debatt/greklands-tragedi-kan-sluta-i-en-europeisk-bankkollaps-1.1085809

Horizon

NYSE var nere och vände på -9 procent igår... :shock: De snackar om att det var någon vajsing i handeln med Procter & Gamble-aktien, men det dementeras av NYSE. Någon sa att det hade med den automatiserade handeln att göra. Ja ja, vi får hoppas att det inte blir lika galet hos oss idag, men jag har onda föraningar så länge det inte kommer stora fina nyheter.