News:

No significant change

Main Menu

En jävla volvo...

Started by Dubble0zero, October 25, 2006, 10:13:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dubble0zero

...som totalt ignorerade väjningsplikt mot huvudlled, ett låst framhjul, och marksyningen var oundviklig...

Hände i går när jag var påväg till skolan, jag han förståss inte tänka förens jag låg där på marken och gled...
Det värsta var att se hojjen glida iväg ifrån mig mot en trotoarkant, jag klarade mig någorlunda, det gick såpass sakta så det gjorde inget att jag bara hade Jeans på mig, det gick inte ens hål genom jeansen, de vart lite skrapade på högerbakficka...
Jag har lite ont i nån/några muskler i vänster smalben, men det är sånt som går över, lite öm bara...

Det värsta av allt var att han som körde volvon inte vill ta på sig det, trotts att jag har ett vittne i en bil som körde efter mig som bekräftar att jag inte körde fort.
Han i volvon hävdade att "jo, men det gick nog lite fort där", och sen när jag snackade med honom på telefon så slängde han ur sig "och så hade du ju inte lyset på", det är rena lögner och jag blir så jävla irriterad på sånt... :-(

Han ville dock inte dra in polis och försäkringsbolag, så jag tror att det löser sig i alla fall, när han började tjaffsa som värst så la jag på luren och höll på att leta nummret till polisen, då ringde han upp välldigt snabbt igen...
Sen så "kommer han inte ihåg" reg-nummret på sin bil heller, och jag glömde helt bort allt sånt direkt efter kraschen, jag kom inte ens ihåg att man ska fylla i försäkringspapper, så jag tog bara hanns namn och telefonnummer. Men, det verkar som om han är villig att betala skadorna på mina kläder och på hojjen så slipper man allt krångel med byrokratin. Det är bara att hoppas att det löser sig snabbt och bra...
Jag kan fortfarande köra med hojjen, det är bara att den är rätt ful när den är skrapad...

Jag tycker att jag är riktigt snäll som inte drar upp det framför rätten, och han försöker fortfarande slingra sig ur det hela på alla möjliga sätt, men jag orkar verkligen inte krångla en massa, så jag kör det privat med honom först, om det inte går, ja då får han skylla sig själv...

Det är rätt skönt att skriva av sig lite i alla fall...
/en något irriterad och ganska trött Mats
...000... =)

Rivvern

Håller han på på det sättet tycker jag definitivt att du ska kontakta polisen. Har du namnet på vittnet? Skulle han åka på vårdslöshet i trafik så har du skadestånd att kräva. För kläder och sveda och värk. Tänk igenom detta noga. Jag tycker att du ska anmäla händelsen.

EDIT: Gott att du klarade dig någorlunda oskadd.

Andreas

Ja huvudsaken att du klarade dig! Marginalerna kan vara väldigt små ibland.
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Dubble0zero

Ja, vi får se, som det verkar nu så kommer han att betala skadorna på hojjen och nya kläder, då är det ju lungt...
Sen är jag lite tveksam till om han har försäkring överhuvud taget, så det lär nog inte vara några problem att få ut pengar för det, det är inget jag kan garantera, men det är den kännsla jag har fått...
Jodå, jag har namn på vittnet, så jag har alla möjligheter kvar...

Om jag ska vara helt ärlig så tycker jag nästan att marginalerna var större än jag trodde...
Jag körde i jeans, och även om det inte gick snabbt så trodde jag att det skulle vara värre att trilla. Jag har alldrig kört omkull på hoj förut, så jag har inga andra erfarenheter.
Sen så räddade nog boxermotorn mig ganska mycket, den gör ju att benet inte klämdes mellan hojjen och marken...
...000... =)

Andreas

Om marginalerna var stora heter det tur i det här fallet...
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Dubble0zero

Det beror på vilka marginaler man pratar om iofs, jag hade tur att han bakom mig höll bra anvstånd så att han inte körde på mig, och jag hade tur att han som jag bromsade för hann åka undan i tid så att jag inte körde in i honom...

Däremot när jag väl trillade så trodde jag att det lättare skulle bli mer skador än vad som blev, det är inte direkt tur, det är bara att jag inte har vetat hur allvarligt det är att trilla förut och utgått ifrån det värsta...

Edit: Nu snackar vi alltså att trilla och glida en bit på slät assfalt, inget annat, om man blandar in träd och/eller högre farter så är det ju en helt annan sak...
...000... =)

ft

Anmäl!!! Anmäl, anmäl och anmäl igen! Direkt. Nu. Genast. Väntar du med anmälan kan det hållas mot dig sedan.

Eventuellt kan du överväga att dra tillbaka anmälan då du har pengarna i handen. Inte ett ögonblick före det. Och gör klart att i så fall skall han sköta allt JÄVLIGT snyggt.

Han är rökt. Han vet att han är rökt. Han har kört mot väjningsplikt. Det har du vittne på (och det är en jäkla tur). Om du har lyset på eller inte spelar inte ett vittens roll.

Det enda som kan vara kruxigt är att du faktiskt inte körde på honom. Det finns fall där det har blivit lite... intressant... när bilister har prejat hojåkare av vägen.

Låt en verkstad titta på hojen också, så inte något motorfäste blivit krökt eller något annat dumt. Naturligtvis skall han stå för detta också.

Får man benet under hojen blir det ganska fult även om det inte går fort, råkar jag veta. Det har jag provat och klarat mig med lindrigare skrubbsår. Stället jag hade på mig var det dock bara skit kvar av. Utan ställ... nej, det vill jag inte tänka på.

Grus på asfalten skär ganska så bra... :-X

Framhjulssläpp är ruskiga. Jag har gjort ett på bana p g a bromsning (släpp RÄTT broms när något låser upp - hett tips ;)), ett på rullgrus på landsväg och ett antal ute i skogen på stockar, stenar och mossa. På gathoj hinner man verkligen inte registrera att något är på väg att hända innan man ligger och sprattlar på marken... och inte alltid på offroad heller.

Skönt att du är relativt hel ändå! Hoppas resten löser sig. Helförsäkrat, om det krånglar, eller är det viktigt att han tar det?

/Fredrik

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Dubble0zero

Det har gått lite längre, det verkade bli dyrare än han trodde, så både han och jag tycker att en anmälan till försäkringsbolagen är en bra ide...
Och då kommer han inte undan med att bara betala delarna till hojen, inte för att jag är direkt skadad (det känns lite, men inget värre), men jag ska ta mig till en läkare i morrn och få det undersökt så att man kan få lite pengar av det också (speciellt om det blir nått i framtiden), sen kommer det ju självklart att bli verkstad och kontroll av hojen, jag ska också ha pengar för jackan och jeansen...

Något som jag däremot inte förstår är att han verkar tro att han ska klara sig på nått sätt...
Han har alldrig sagt nått om att ta på sig skulden, trotts att både han och jag vet vad som hände, och när han dessutom har ett vittne mot sig så är det ju inte mycket att snacka om, han har iofs ett vittne i bilen också säger han, men eftersom att det är nån han känner så kan jag inte tänka mig att det väger lika högt som ett oberoende vittne som råkade komma körande efter mig...

Jaja... vi får se vad det blir av det hela, huvudsaken är att det gick tillräckligt långsamt för att jag inte skulle skada mig (knappt i alla fall), och att han åker dit på det, pengarna är en sak, det är ju nått som jag självklart inte vill betala, men att han står och ljuger mig rätt upp i ansiktet och medvetet försöker manipulera mig till att tro nått annat, det är nästan värre, det är en grov kränkning, dock så tror jag dessvärre inte att varken rätten eller försäkringsbolagen kommer att hålla med...

Edit: självklart så har jag halvförsäkring, så det är han som måste ta det...
Men för mig personligen så hade det varit nästan lika viktigt i alla fall, jag hatar verkligen att bli utnyttjad, om jag har gjort nått fel då kan jag ta det, men nu har jag inte det, och då tänker jag inte ta nån skit ifrån idioter som lurar folk...
...000... =)