News:

No significant change

Main Menu

Billigt flygande

Started by Control87th, August 14, 2006, 22:29:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Control87th

Chattade med Keycat härmodan, pratade trikes, UL-A, UL-B, kostnader för att ta certifikat, utan att ha tänkt igenom det så tycker jag att jag lyckades säga en del kloka saker.

Jag testar mina tankar på olika alternativ:

1. UL-A, ingen aning om vad det kostar att ta ett cert men gissar på 25tkr, sen kan man flyga en kärra för 2-300 i timmen? ( i väldigt vackert väder ) Vill man gå vidare med sitt flygande så har man inte så mycket hjälp av ett UL-A cert förutom att man förmodligen har en jävla respekt för vind ;)

2. UL-B, återigen en gissning men chansar på att det knatar iväg mot 40-50 tkr om det är en klubb med sjyssta kärror. Vad kostar det sen att flyga 3-700 i timmen?

3. PPL, ligger väl kring 75tkr idag. Sen kan man flyga PA28or för 650-1200 i timmen. MEN har man lite kapital så kan man köpa sig en billig X-klassad kärra för under 150tkr och flyga den för ca 300/timme, kanske tom. ännu lägre om man går lite kurser mm. så man får serva själv.

Med det sista alternativet har man större möjlighet att gå vidare eller hyra en större och snabbare kärra för de gånger det behövs. Utslaget på 5-10 år blir skillnaden i kostnad väldigt liten :)
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Nauwa

Kan ju bara inflika att man kan ta ett S-Cert med TMG behörighet också. TMG=Touring Motor Glider, dvs. Motorsegelflygplan där en del modeller har prestanda motsvarande PA28, eller C172. Den största skillnaden är att en TMG endast är 2-sitsig. Kostnad i vår klubb (www.valbo-flygklubb.com) är runt 20.000:-, timpris 400:-

KeyCat

Instämmer, det tål att tänkas på vilket cert man eventuellt väljer att ta. Får se hur det blir med flygdrömmarna framöver...

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<