News:

No significant change

Main Menu

SAS plan tappar delar

Started by griffin, May 30, 2006, 17:16:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,833533,00.html

Jag läste inte hela "artikeln" men ett par spontana:

1. Var sitter turbinröret? Eller, vad är det för nåt? Jag vet alltså ärligt inte men givet den genomsnittliga korrektheten i Aftonbladets nyheter (angående flygplan speciellt) så är frågan befogad ändå...
2. Mest av allt, hur kan man se nåt trilla ut från en motor på en MD-80 om man sitter i planet?

Jag antar att det egentligen var en 737 ellernåt sånt och man syftar på tja, det kanske heter turbinrör? Ejektor heter det på viggen, det vet jag iaf :D
snappahead

AndersO

"Piloten hade med sig en stor metallbit från motorn, som han hade tittat på efter ladningen. Han sa att motorn var helt söndertrasad och han trodde att det kunde bero på att den på något sätt börjat snurra åt fel håll"

Det är nog ganska irriterande när de snurrar åt fel håll. :p
ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â

Horizon

Varför plockar piloten med sig denna metallbit? Borde inte den finnas kvar i/vid motorn för att göra utredningsarbetet lättare?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Andreas

MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

griffin

*ser framför mig en pilot med en halv motor under armen* :D

Tja, det finns ju några fönster på MD-80 somm är precis vid motorn. Men jag har ändå svårt att förstå hur de skulle kunna se att nåt flyger ur motorn. Om den skickar iväg alla turbinblad eller nåt annat borde man ju se det.... men jag vet faktiskt inte vad som hände, känns som aftonbladet inte är rätt källa till information :p

Nåja, hur som haver, det jag tycker är underhållande är den generella kvaliten på artikeln, allt från faktamissar till helt makalösa formuleringar. Visst, inte en engångsföreteelse men det är när det handlar om flyg som jag blir nyfiken... :)
snappahead

ft

Låter som om de försökt förklara en kompressorstall för någon med en genomsnittlig aftonblads-IQ...

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Horizon

QuoteOriginally posted by ft


            Låter som om de försökt förklara en kompressorstall för någon med en genomsnittlig aftonblads-IQ...

Förklara för en annan med något högre IQ, tack. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Dubble0zero

Det innebär att bladen i kompressorn får för hög attackvinkel och stallar (precis som en vanlig vinge), detta medför att kompressorn inte pumpar in mer luft, och att motorn därför stannar (har du inte sett topgun? ;) )...
Jag kan dock inte riktigt förstå varför det ska flyga delar ifrån motorn för det...
Men det kanske ft har bättre koll på?
Eller så har aftonfabeln hittat på fakta lite som de känner för...
...000... =)