News:

No significant change

Main Menu

SAS plan tappar delar

Started by griffin, May 30, 2006, 17:16:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Andreas

Hur kan bladen få för hög attackvinkel bara sådär?
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Dubble0zero

#9
Attackvinkeln beror på luftens hastighet och på varvtalet på kompressorn, om något av de ökar så ökar också attackvinkeln.

Ja, jag kanske ska vara lite mer noggrann i förklaringen, en kompressor stall kan ske utan att hela motorn stannar, det räcker med att ett eller flera blad stallar. Då blir ju förståss massflödet annorlunda, och varvtalet i motorn varierar, om det är hela skivan som stallar så blir luftströmmen långsammare genom hela motorn, och det kan låta som explossioner i motorn. Motorns varvtal varierar, och EGT (exaust gas temperature) ökar kraftigt.
Om stallen påverkar hela kompressorn så heter det "compressor surge" jag vet inte om det finns nått svenskt ord för det.

De anledningar som står här i min flygmotor bok är:
- Påverkat luftflöde in i motorn
- för högt tryk i brännkammaren
- Hastiga manövrar (inte troligt i dethär fallet)
- Strypt luftflöde genom motorn
- Kraftig sidvind, Speciellt vid start och låg hastighet

Nu vet jag inte vilka motorer som sitter i MD80, men endel motorer har variabla ledskenor längst fram som styr luften rätt så att man får ner attackvinkeln, det kanske MD80 inte har.

(ja, jag sitter och pluggar flygmotor just nu... har tenta på måndag) :)
...000... =)

Andreas

MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Dubble0zero

Så lite så... ;)

Men jag är fortfarande fundersam angående delarna som ska ha flugit ur motorn, nån som har en bra ide?
...000... =)

griffin

Fågel? Inte troligt, för då hade det nämnts vid det här laget.

Metallutröttning i ett kompressorblad som sen skickades (minns DC-10:an i... Soux City var det va?).

Jag är en lekman i området men det hindrar mig inte från att gissa :D
snappahead

ft

Stannar och stannar... man får en flödesreversering, lokal eller total. Högtrycket i motorn tar vägen framåt ut istället för att bekymra sig med att klämma sig genom turbinen, eftersom den stallade kompressorn inte kan hålla det innestängt. Resultatet blir en tämligen kraftig smäll och ofta en eldboll ut genom motorinloppet. Ett annat ord för fenomenet är pumpning.

Det är våldsamt nog för att i vissa fall ha knäckt kompressorblad. Resultatet blir, föga förvånande, ett ganska rejält motorras.

Vanligaste sättet att plötsligt öka motorvarvet är att dra på för fort. Mer soppa in i brännkammaren ger kraftigare expansion och mer tryck på turbinen. Spolen accelererar. Accelererar spolen snabbare än luftflödet genom motorn ökar så ökar anfallsvinkeln på kompressorbladen. Ka-whomp!

Blir tryckdifferentialen över ett kompressorsteg för stor så kan det också hända. Därför kan man genom att släppa av luft mellan stegen (bleed air) förebygga kompressorstall.

Moderna motorer har kontrollenheter som vid normal drift skall förhindra detta, men med många äldre turbinmotorer fick/får man se upp med hur fort man drar på.

Hög höjd är också en bidragande faktor.

DC-10:an som damp ner i Sioux City (flög rätt över i onsdags, faktiskt!) drabbades av en turbindisksprängning som motorns inneslutning inte kunde innehålla.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Dubble0zero

Det tråkiga med detdär är att jag borde ha kunnat det... :-OO
men men, det är ju två dagar kvar till tentan...
...000... =)

Brat

Kan "pumpningen" ha orsakats av något fel i styrsystemet för motorn eller gasreglagets lägesgivare? Tänkte på spikande potentiometrar, liknande det som man brukar uppleva i billiga joysticks efter att garantin gått ut!? Gottröra planet råkade väl ut för pumpningar efter att is flugit in i ena motorn, då lät det som om piloterna inte var informerade om att det fanns ett system som var menat att hjälpa till vid motorbortfall, men som i stället stjälpte den andra motorn!?
-Brat