News:

No significant change

Main Menu

Starforce

Started by Control87th, January 02, 2006, 21:36:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Lupson

Har själv en liten StarForce-historia att dela med mig av.

Jag har ett StarForce-spel: Silent Hunter III.

Fram tills nyligen hade vi en VPN-lösning på jobbet via den svenska brandväggstillverkaren Clavister. VPN - Virtual Private Network eller vad det nu står för - gör att min dator här hemma kommer åt jobbnätverket på ett krypterat vis.

För att upprätta kopplingen mot brandväggen på jobbet behövde man installera en klientprogramvara här hemma som bland annat installerar "kernel drivers" som behövs. Detta fungerade sedan tidigare bra på min gamla burk, det har fungerat på denna maskinen, men någon gång under våren 2005 fick jag problem efter en ominstallation av Windows. Varje installationsförsök av VPN-klienten gav en stor arg blåskärm under Windowsuppstarten som krävdes efter installationen. Man hann knappt se vad som stod innan den automatiskt bootade om. Och samma sak igen. Enda sättet att rädda den var genom att köra systemåterställning.

Det intressanta var att jag fick samma blåskärmsfel när jag försökte installera någon sån där mjukvarubrandvägg. Blåskärm. Jag trodde det berodde på något i min hårdvara - Barebones kan ju ha lite lustiga lösningar ibland. Jag fick istället koppla in min gamla dator om jag behövde jobba hemifrån, måttligt roligt att göra mitt i natten om man får något jouralarm.

Men i förra veckan såg jag denna tråd och läste lite mer om Starforce och tänkte - "fasen", problemen uppstod faktiskt ungefär samtidigt som SH3 installerades. Jag körde "Starforce cleaning utility" efter att jag verifierat i enhetshanteraren att det mycket riktigt låg 3 st Starforce-drivers där.

Omstart - sen installation av VPN-klienten. Installationen gick bra, gjorde den obligatoriska omstarten, och Voila! Ingen blåskärm utan datorn startade snällt och fint. Mjukvaran fungerade som den skulle.

Jag har inte installerat om Windows på hur länge som helst eller ändrat något hårdvarumässigt. Jag kan ju inte bevisa att Starforce är boven utan att installera SH3 igen och hålla på, men med tanke på vad Starforce faktiskt gör med ens dator så.....

Nåväl - nu är datorn Starforce-fri, men kommer något spel jag "måste" ha med SF så åker det väl in igen - vår nya VPN-lösning behöver ingen speciell klientprogramvara så den fungerade med SH3 installerat.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Phlerp

Starforce är djävulens uppfinning. Fattar bara inte att de kommit undan med det såpass väl hittills. Se hur det gick för Sony när de försökte lägga in "virusliknande" kopieringsskydd på sina CD-skivor.

Jotte

De kommer väl undan för att ärkeskurkarna sitter i Moskva..... Må vara hänt att andra företag har använt deras virusliknande program men vad som skulle behövas är att åtala Starforce nissarna men med rysk lagstiftning och "rättvisa" är som den är så ja.... åtal har ungefär lika stor chans som att Elfenbenskusten är nästa land att skicka en bemannad raket till månen.

Mr Jim

\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Brat

För att väcka en gammal tråd: Vad händer om jag tar bort Starforce enligt websidorna som ni länkat till? Kommer programmet som lade in det att sluta fungera? Jag kan inte hitta något program som jag har i listorna som finns på websidan, så jag vet inte vilket som lagt till det. Om programmet som lade in det slutar att fungera så blir jag väl tvungen att installera om det, vissa program vill man ju inte göra det med!

Edit: jag hittar några program som jag kört demon av, men borde dessa installera Starforce? Ingen skiva har ju använts? Och vad är sanningen, programtillverkarens eller piraternas, eller något mitt emellan? Vinner jag något på att ta bort det om min dator annars inte verkar påverkas? Bör jag ta bort det p.g.a. att saker kan bli bättre?
-Brat

Jotte

Det finns ett antal demon som oxå skyddats av Starforce, ja.

Brat

....eller är inte Starforce just kännetecknet för en demon? :)
-Brat

Obizzz

Japp oftast så är det starforce på demot om slutprodukten har det eftersom det är ganska integrerat med programmet

sanningen ligger nånstans mitt emellan som du säger.. starforce har en massa konstigt fuffens för sig

vi har valt att inte använda det i framtida titlar från GTR2 och framåt
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst