News:

No significant change

Main Menu

Saab JAS39 Viggen

Started by TrakDah, May 16, 2002, 16:16:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

TrakDah

Saxat från en bilartikel skriven om Saab 9-3 Viggen:

The name "Viggen" revives my memory as a military enthusiast years ago. I remember Saab made several supersonic jet fighters called Viggen, the AJ35, AJ37 and JAS39, they were famous of being capable to launch and land on Swedish highway. Today the same companyââ,¬â,,¢s car division made the 9-3 Viggen. For your information, "Viggen" means "lightning".

http://autozine.kyul.net/html/Saab.htm#900

:D

/TD

Facit: 35:an och 39:an är inga Viggen, som f ö knappast betyder blixt...

Jotte

Viggen syftar på åskvigg om jag minns rätt, vilket är en blixt väl?....

Den killen lyckades smyga in sådana där härliga fel, värdig en Expressen/Aftonbladet "journalist" som försöker skriva om flygplan, vapen eller något annat tekniskt. :D

En annan vanligt fel på engelskspråkiga siter är Grippen *suck* Det är ju så blatant nochalant att inte lyckas stav rätt på ett namn....:-/

Horizon

Haha... alltid lika kul när någon lyckas sätta dit TrakDah... ;)

Btw: Gjorde inte SAAB ett flygplan som hette JAS 37 Tunnan också? :p
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

Men... om nu Gripen syftar på, ja just en grip. Skulle inte då Viggen kunna syfta på få.... *ducka* 8-)
Mvh  - Stefan -

Horizon

Din tanke är ju inte helt fel, Sledge... Men jag är helt övertygad om att de menar en åskvigg i detta fall. Tror jag... :-OO
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Jompalainen

Nu när ni ändå sitter och pratar om Viggen kan jag meddela att det förmodligen inte dröjer sådär jättelänge innan det finns en viggensimulator på Flight Simulator Center på Heron City Skärholmen utanför Stockholm. Fick provsitta cockpiten och flyga lite F-14 i onsdags :D

När det hela är klart skall alla instrument och HUD:en funka, nu var det i stort sett bara trotteln och flygspaken som skötte det de skulle men det var rätt coolt ändå.

Trångt var det! Jag kan bara konstatera att jag med mina 197 cm nätt och jämt fick plats överhuvud taget. Det som jag reagerade mest på var att instrumenteringen i Viggen ser så gammal ut. Inga plastiga datapaneler och grejer, utan metall och svarta mätare som i en gammal propellerkärra!

Rekommenderar ett besök framöver för er som bor i Stockholmsområdet. Ta med den tjocka plånboken bara. Det kostade 100 spänn för 10 minuter... hehe

Ylil. Jompa
1. Lentueen Päällikkö
Lentolaivue 34

Mr Jim

Visst är Mod D version certad för Rb 99? Hur blir det egentligen med Meteor och IRIS-T?
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

ft

Om Elvis håller till i amerikanska snabbköp så håller Kafka till i den svenska försvarspolitiken... :D

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus