News:

No significant change

Main Menu

Någon med Force Feedback?

Started by KeyCat, December 06, 2005, 22:01:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KeyCat

Någon som kör med Force Feedback joystick och kan/vill beskriva hur de fungerar i IL2, LOMAC och F4?

Taktil feedback ger säkert ytterligare inlevelse men jag har aldrig använt en FFB joystick därav frågorna...

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

Bulletproof

Tjena KeyCat!

Jag har en Microsoft FF2 som jag brukar använda till min X45 gas om jag lirar IL2. Då tycker jag att jag får en mer riktig känsla för ståltendenser med hjälp av FF. Men det där är en vanesak tror jag också. Ibland kan dock FF ställa till det lite i både känsla och ryck... Ibland blir det bara "slapptask" av den... och då är det omstart som gäller... :(

Skall du satsa på att bara flyga ibland och just IL2 så kan jag rekommendera denna spak. Finns några andra märken också tror jag (Thrustmaster har en tror jag och saitek med har jag för mig). Köp en begagnad på blocket vettja för några hundra. Skall du däremot flyga sims som F16 falcon, LoMac etc så skulle jag rekommendera en full HOTAS. Känns bättre med den setup:en i dessa sims...


Lycka Till och hoppas du blev aningen klokare.

/Sgt Bulletproof

KeyCat

#2
Tack för informationen Bulletproof!

Är nog ovillig att byta ut min FLCS + TQS Digital HOTAS mot en FFB joystick men tänkte att man kanske kunde modda en FFB joystick/gamepad och ha den inkopplad samtidigt via USB och montera den i tex armstödet och på så sätt ändå få taktil feedback vid tex stall etc.

Frågan är om/hur det fungerar i tex IL2 om du har en vanlig HOTAS + en USB FFB joystick/gamepad inkopplad??? Någon som testat ( eller är villig att testa ;) ) ?

Undrar också om FFB stöds fullt ut i de simmar jag nämnde (IL2, LOMAC, F4)?

Chattade lite med Jotte igår och han nämnde att han ogillade effekterna i IL2 pga att de kändes överdrivna. Är tydligen fler som tycker som han och jag hittade dessa moddade FFB effekter till IL2, kanske nått för er som har FFB att testa???

Quote
Force Feedback Effects

V.1.0 6/27/02
Light and medium effects

To Install:
Backup your original "Forcefeedback" folder in your IL-2 directory, and replace with either the files in the "Light Force Feedback" folder or the "Medium Force Feedback" folder.

http://www.airwarfare.com/Sims/IL2/files/essentials/Blades_Force_Feedback_Effects_for_IL-2.zip


Quote
Force Feedback Effects

For these files to work as intended the Microsoft force feedback drives must be installed, they will not work correctly with windows drivers. Once microsoft stick drivers are installed open the control panel and then open the game controller applet. Select Microsoft force feedback stick and then hit properties, this will bring up the force feedback control panel which should display 5 tabs, select the tab labelled forces.
You should now be looking at a diagram of the stick with 2 different adjustable settings:
"Force feedback level" and "Return to centre tension". Set both settings to "LOW" then hit ok. Now you can copy the entire contents of this zip file into your force feedback folder : C:\Program Files\Ubi Soft\IL-2 Sturmovik Forgotten Battles\ForceFeedback.

If all these steps are followed correctly you should now have a much improved forcefeedback experience
with lower smoother forces, guns will produce a very small vibration and not shake the stick out of your hand,
stall shake will be noticeable but also reduced, and finally the stick should be less resistant through x and y axis
allowing faster response.

http://www.airwarfare.com/Sims/FB/files/essentials/Mantis_feedback2.zip

>> It's all about teamwork! <<

Rivvern_

QuoteOriginally posted by KeyCat


       

Frågan är om/hur det fungerar i tex IL2 om du har en vanlig HOTAS + en USB FFB joystick/gamepad inkopplad??? Någon som testat ( eller är villig att testa ;) ) ?



Jagpp.. jag kör min Saitek X52 + Min ratt till IL2. Använder då självklart pedalerna till ratten.. Funkar utmärkt.. Vet att i Operation Flashpoint så funkar det inte med 2 enheter. Det går bara med enhet 1.

KeyCat

Så om jag fattar dig rätt RR så funkar alla force feedback funktionerna när du kör med dubbla joysticks/controllers i IL2?

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

Rivvern_

Missförstod dig kanske.. FFB vet jag inget om..

KeyCat

OK, frågan kvarstår...

Undrar också hur pass användbart FFB är i en jet simulator som tex LOMAC? Vilka effekter är det som "känns" där? Någon som kör/kört LOMAC med FFB och kan ge input?

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

RAY

Jag har en microsoft sticka med ffb som funkar bra i dom flesta flygsims, men grejjen e att jag oftast stänger av ffb effekterna o bara ställer in så man får lagom tröghet i stickan. Visst effekterna e bra men jag får mer kontroll utan. I bil sims e det helt annan feedback och bättre ffb respons tycker jag. Tror dock man kan modda effekterna i nån fil till il-2 tex, varför jag kör utan e om du tex e i en dogfight o nära stalla så kickar stickan till o vibrerar, vilket e nice men ops du tappar siktet lixom...

Använder mest min ch setup men den lillla microsoft stickan e perfekt när man drar iväg till polarn för ett snabbt litet lan spel. Vad jag vet så finns det inte nån riktig bra hotas med ffb?


Om du vill kan jag prova o testa köra med 2/3 kontroller i dina favvo sims, just name em m8 för o se hur ffb funkar. Men enligt mig så e det inte mycket o ha, finns ingen bra sticka just nu som man kan progga ordentligt o ha ffb, uhmm asså med mer än 4 knappar.