News:

No significant change

Main Menu

It's working, it's WORKING !!!!

Started by Nauwa, November 11, 2005, 18:39:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.


Andreas

MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Rivvern_

Fy vad coolt! Kan du förklara på ett "enkelt" sätt hur du har gjort det?

Nauwa

Visst,

Först beställde jag ett USB stegmotorkort från Opencockpits, jag valde att köpa det som byggsats. Varje sånt kort hanterar 3st stegmotorer + 3 potentiometrar.

Skruvade isär fartmätaren i molekyler och tog bort allt som inte behövdes, typ luftblåsa, utväxlingar, kretsar och sånt. Monterade en stegmotor i linje med visarens axel. Sen svarvade jag en förlängningsaxel mellan motorn och visaren och kopplade ihop dom med varandra.

Sen började det riktigt kluriga - att programmera kortet så att visaren stämmer med värdet från FS2004. Inte helt enkelt efterom den inte är linjär.

Mäster Phlerp ryckte in till undsättning, och efter lite labbande så fungerade det till slut.

Stegmotorerna har en "home switch" och kalibrerar sig själva mot den när systemet startas, alltså kommer alla instrument att snurra 2 varv när cockpiten startas upp 1:a ggn/dag.

Om man krashar så vet intrumenten var dom är och returnerar till 0-läget automatiskt utan behov av någon ny kalibrering.


Control87th

--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Bax

assnyggt!!!

Vad jag saknar på hemsidan är ett schematiskt diagram hur du tänker splitta dataresurserna, jag menar, du måste väl splitta resurserna med tanke på alla externa inputs och extra program som måste snurra i bakgrunden?

mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


griffin

snappahead

Mupp