News:

No significant change

Main Menu

Falcon 4.0 AF - HiTilesAF

Started by Rivvern_, October 26, 2005, 21:00:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Slammer87th

#8
Andreas,

TrackIR är suveränt! Jag köpte pro på rekommendation från några som hade kört bägge varianterna och påstod att upplösningen i pro gav bättre känsla/kontroll!

Control får protestera om du inte håller med :)

Beträffande HiTiles så tycker jag det är en avsevärd förbättring i BMS och det borde ge ungefär samma resultat i AF!

/slammer

Control87th

Tror att skillnaden mellan vanlig/pro är knappt märkbar så länge man kör i "vanligt" läge men det är väl bara pro som fungerar med 6DOF och då är frågan avgjord.

TIR är högprioriterat för IL2/FB, superhögprioriterat för MS2k4.. för Falcon är det coolt men inte direkt nödvändigt.

--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



F16_Filur

Nej, det stämmer inte. Fick hem TIR3 Pro med Vector Expansion idag, och 6 Direction Of Freedom ska funka med både 3 och 3 pro enligt manualen.

Tyvärr verkar manualen för själva benen/stället vara åt helvete eller också är det felmonterat. Och på Vector Clipet för 6DOF pekar ena reflektorn 45 grader neråt när alla bilder och filmer visar att de ska vara monterade i 90 grader.

dbpetrol

QuoteOriginally posted by F16_Filur

Tyvärr verkar manualen för själva benen/stället vara åt helvete eller också är det felmonterat.

Menar du metallbenen på själva "kameran" så ska man vrida hela "kameran" ett halvt varv. Det går ganska trögt men det går :)

Control87th

Mm, det räcker visst med en icke-pro... Så, hur känns 6dof??? Ska jag köpa det? (Min plan har varit att vänta tills IL2/FB/ACE... eller vad det senaste nu heter börjar stödja det eller BOB.... Känns inte riktigt som ett måste ännu med det begränsade stödet
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



F16_Filur

Ja, det gick... till slut.  http://straight-pipes.org/nosig/read.php?TID=3950#41254

Kollar lite här på jämförelserna nu. 3 Pro - 120fps, 3 vanilj - 80fps

Med enbart TIR (och pro) har man 2DOF. Ytterligare 4DOF är höja sänka hövvet, zooma framåt och bakåt, flytta det i sidled samt "rolla".

6DOF support:
Microsoft Flight Simulator 2004
Microsoft Combat Flight Simulator 3
Aces High II (version 2.01 patch 6 required)
Battle of Britain 2 : Wings of Victory
Silent Wings

FC har 3DOF

"The IL-2 based games only support 2DOF, and the developer has no plans (yet) to retrofit them to support 6DOF."

Samma sak med F4 och F4:AF, Lockon, FS2002, Janes F-18, BoB1, etc.

http://www.naturalpoint.com/trackir/03-enhanced-games/enhanced-games-flight.html
http://www.naturalpoint.com/trackir/03-enhanced-games/enhanced-games-all.html

F16_Filur

Också intressant:

"Please note ::

The new Vector Expansionâ„¢ improves the experience of EVERY game on this list, even if that game doesn't support full 6DOF (some games just weren't built with truly 3D cockpits).

Vector Expansion still makes all 2 Degrees of freedom cockpits much easier to use, because only your head rotation will be translated into game rotation.

(ie., without the Vector Expansion, ALL of your head motion is translated into x/y rotation)."

Mupp

Precis, just så! Jag köpte också min med vektorn direkt, men jag provade lite utan också för att veta om jag gjort bort mig, och jag tycker att det är rätt knöligt utan vektorn. Minsta lilla rörelse så tappar gubben fokus och börjar titta åt fel håll. Det är väl en vanesak antar jag, men jag tycker iaf att reklamen stämmer där, vektorn är nyttig även om man inte spelar så många spel >2DOF.