News:

No significant change

Main Menu

Känsla vid bilspel

Started by Brat, October 20, 2005, 17:56:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Brat

Tänkte ta över min fundering i en egen tråd.

Jag skrev:
Vad jag saknar när jag kör bilsim är känslan i baken, tänk om man kunde ha en dyna till stolen med fyra luftblåsor, där luft släpps in i båda bakre vid acceleration och båda främre vid inbromsning och i sidorna vid vänster respektive högersväng, luft som snabbt släpps ut om bromsarna låses eller om baken släpper. Visst skulle de öka känslan av väggrepp om inte helt fullt realistiskt så i alla fall en viss hjälp.

Obizz svarade med:
ja eller en sån här: http://www.force-dynamics.com/301.shtml

det står en sån på huvudkontoret i Vara så jag har testat den

Mycket trevlig leksak om än lite dyr...

Mitt nya inlägg:
Ja, men något billigare som även min breeeeda bak får plats i, tror inte att mina 195cm får plats under spegellådan för projektorn, ej heller att mina 190kg skulle upplevas som hälsosamt av anordningen som du visar, trots 24h/dygn i 4 års garantin. Det finns ju tillverkare av luftkuddar som används som domkrafter vid lyft, sådana skulle i en enklare version kunna fungera, vad som oroar mig är om man skall ha en kompressor som står och surrar för tryckets skull..... måste tänka längre....
-Brat

ft

Det där är ett gammalt trick of the trade i flygsimulatorer. Kuddar i stolsrygg, stolspacke och remmar som blåses upp för att ge en känsla av acceleration längs olika axlar.

Inte så komplicerat heller, datorstyrda ventiler och tryckluft.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Brat

Precis vad jag menar, tänk om man kunde bygga samman en enkel historia, kompressor liknande den som man kan ha i bilar till 12volt ....
-Brat

Obizzz

ni får klura ut en lösning, det finns säkerligen intresse i massor för en sån
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Dubble0zero

Du kan väl börja med att samverka lite med Nauwa, han har ju byggt nått liknande (fast kanske mer avancerat) till sin simulator...
...000... =)