News:

No significant change

Main Menu

SWE FORCE PACK

Started by MPsäk, September 26, 2005, 03:40:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MPsäk

Brister, Strf9040=hylsorna kastas ut längs chassits, inte längs tornet;
texturerna i vagnen är bra, kan bli mkt bättre;

Saknar ett skarp smällande ljud när man skjuter med Akan, både 20 & 40 mm.

Vikten på vagnarna är åt skogen för dåligt. Vagnarna glider runder som om det var på is dem körde. Lägg mer vikt på vagnarna.
En strv122 rör sig inte en cm bakåt när den skjuter med 120 mm högtryckskanon.
om möjligt, få fordonen mer slickat till marken.

Ljudet på en strv122 motor är MKT högre och skarpare än vad som hörs i spelet.
Samt strd9040 har ett mer knallande ljud vid sidorna och MKT baktill.

HKP's, kolla ljudet på BWmods helikoptrar. När dem startas. DET är bra ljud.

Flygen, skulle färdas mkt långsammare så man hinner reagera med tanke på avståndet man ser på.

DETALJER

SVENSKA RÖSTER med olika dialekter, och om man kan, att datorn sätter EN röst på en eller flera män. men också att rösten bibehålls utav dessa män. (skapar en verkligare miljö)

Så som HKP's skapar ett damm moln runt sig när det står stilla på marken med motorn igång borde det kastas upp en massa SKIT & JORD efter stridsfodon/stridsvagn.
Svänger man i hög hastighet med bandvagn så kastas det upp mkt mer.

BWMOD's marder kan man maskera lite lätt genom att ställa sig utanför den & välja "maskera fordon"
Detta borde göras med om möjligt ALLA fordonen. Då menar jag SOLDF's bilder på strf9040.

Svenska spaningsplutoner tycker jag skulle kunna uprätta en O-plats, då en nergrävd oplats byggs på några minuter. Därefter kan 4st man besätta o-platsen för att bedriva spaning. Denna O-platsen skall inte synas för Fiendens målangivning, men oplatsen skall synas med blotta ögat. Bildförstärkare skall finnas. Skyttar skall kunna verka från O-platsen.

Ngt enkelt system för artilleri. Haubitz 77, där man sitter i Pjäsen som förare/skytt, väljer commandot "ange mål". därefter gå in på kartan & välj med enkel muspekning ditt mål. Måste dock vara 3 pers i denna enhet för att den skall fungera. Förare/skytt, kranförare & laddare. LASERDESIGNATOR kan också användas för att målge för artilleriet.

Soldater och stridsfordon/vagn skall kunna på order skjuta indirekt eld och inte bara direktriktad eld. Kommando är förslagsvis det riktningen du som chef skjuter första skottet eller i den riktiktningen du väljer åt dem.

Du som chef skall dessutom kunna säga åt gruppen att ta till PansarVärnsvapen, då soldater med PVvapen tar fram dessa och använder dem vid behov.

Jag skulle vilja se svenska övnings/skjutfält.
Dels olika typer av terräng i Svensk miljö. tex, stockholms/Gbg's skärgård, en by.

Fordonsmina 13 skall kunna appliceras med självutlösare.

Bärgarbandvagnarna 120 & 90 skall finnas som underhåll, reparation. om möjligt då kranar skall användas när reparation pågår för att det skall se lite häftigare ut.

texturerna på vagnarna kan bli bättre, då jag syftar mest på banden, banden är försedda med gummiplattor som skyddar banden och underlag som asfalt. dessa skall synas.

Kan man så hade det varit jättebra om man kunde underställa tre hela grupper under en man. som plutonchef (Singelplayer)
därefter sätta ihop plutoner till kompanier, osv.
hade också ökat realism på spelet. Hierarkisk pyramid.

också fixa texturerna på soldaterna. Stridsvästarna är inga flytvästar.
M90 målningen på uniformerna är inte bra.
ansiktena likaså.

När man drar sig tillbaka med fordonen vänder också AI på kl 12. Vad som händer då är att skytten vänder tornet helt om när man backar, detta hoppas jag man kan finna en lösning på. Förrutom att köra uppluckat. går det att fixa så e det jätte bra.
Och om man backar på stridslinje skall dem andra vagnarna i plutonen också backa och inte vända sig 180 grader och köra tillbaka. Dessutom vänder vagnarna på det så att den som var på högerflanken börjar köra mot vänsterflanken och viseverse...
Om det går att hitta lösningar på detta vore jag ytterst tacksam.

Detta är små och stora grejor som jag tror hade höjt glädjen av att spela operation flashpoint Swedish Force Pack.
Hoppas ni kan ta del av mina ideer & jag tycker själv jag är lite FÖR kritisk mot er på SFP. Men ta inte illa upp, detta är bara förslag på vad som kan behövas rustas upp.
Ni gör redan ett bra jobb....    :)

VENARI VANTARI   (Jaga Jägare)

Jotte

Ris och ros postas med fördel på SFP's eget forum.
SFP forum

:)

Salsam

QuoteVikten på vagnarna är åt skogen för dåligt. Vagnarna glider runder som om det var på is dem körde. Lägg mer vikt på vagnarna.

Nja... det beror kanske på...
Vi hade mkt roligt på vår pluton i lumpen, när vi mätte vilken vagn som flyttade sig mest bakåt, under skarpskjutningen. Normalt sköt man mellan 3- 5 skott, nu är det ett tag sedan så jag minns inte vem som vann, men det rörde sig om några meter :D
Terrängen är ju väldigt avgöranade så det blev bråk om vilka eldställningar som var bäst för ändamålet. :-OO

Så kanske vagnarna ligger i friläge? ;)

Rivvern_

Härliga idéer... Hoppas bara de släpper det nångång!!! Är det en mod eller är det addons? Är det inte en mod skulle det ju va fint med en NOSIG standard...

Shar

Hejsan MPSäk. Tack för dina kommentarer. Får man fråga vart ifrån du fått reda på infon, MekBat videon?

Kan säga redan nu att mkt av det du skrivit ner inte *går* att åtgärda i ofp-motorn, skall försöka svara till trots.

QuoteBrister, Strf9040=hylsorna kastas ut längs chassits, inte längs tornet;
texturerna i vagnen är bra, kan bli mkt bättre

Hylsorna är en begränsning i OFP's "drop" command, när det används. Texturer inuti är extremt svåra att få tag på. Utsidan kan man se på bilder och därefter måla texturerna, från insidan är det otroligt svårt att hitta referensmaterial, eller bilder som går att använda som texturer.

QuoteSaknar ett skarp smällande ljud när man skjuter med Akan, både 20 & 40 mm.

Ljud är även det extremt svårt att fixa, inte så lätt att bara "göra" ljud när det inte finns folk som kan. (Kan säga som så att det är väldigt ont om svenskt folk som kan hjälpa till inom OFP) Ljuden just nu låter bra, men räkna inte med att allting låter exakt som på riktigt.

QuoteVikten på vagnarna är åt skogen för dåligt. Vagnarna glider runder som om det var på is dem körde. Lägg mer vikt på vagnarna.
En strv122 rör sig inte en cm bakåt när den skjuter med 120 mm högtryckskanon.
om möjligt, få fordonen mer slickat till marken.

OFP begränsning, alla vagnar har betet sig sådär sedan OFP släpptes i juni 2001. Förhoppningsvis kommer den snart kommande tillägget "Armed Assault" att fixa detta.

QuoteLjudet på en strv122 motor är MKT högre och skarpare än vad som hörs i spelet.
Samt strd9040 har ett mer knallande ljud vid sidorna och MKT baktill.

Om någon kan fixa fram ljud som låter bra; Bara kontakta oss så kan vi nog fixa in det. Att göra olika ljudnivåer/typer av ljud runtom vagnarna är omöjligt i ofp.

QuoteHKP's, kolla ljudet på BWmods helikoptrar. När dem startas. DET är bra ljud.

Syftar du på spin-up ljudet då? Vad jag vet startade inga hkp i MekBat videon? Eller är det SFP3 du menar?

QuoteFlygen, skulle färdas mkt långsammare så man hinner reagera med tanke på avståndet man ser på.

Smakfråga? Viggen tex åker lite slöare än på riktigt i SFP4, pga man just ska kunna flyga den någorlunda. Däremot kommer vi aldrig göra så att flyget blir mycket saktare, då blir dem bara lätta mål för fi LvKv osv.

QuoteDETALJER

SVENSKA RÖSTER med olika dialekter, och om man kan, att datorn sätter EN röst på en eller flera män. men också att rösten bibehålls utav dessa män. (skapar en verkligare miljö)

Åter igen, för detta behövs det folk som överhuvudtaget är villiga att låna ut sin röst och spela in de flera hundra olika ord och fraser som används i spelet. TheDarkStar har gjort ett pack med svenska röster, dock endast med sin egen. Att datorn sätter en röst på samma person går såvitt jag vet inte. (Ev. om man gör uppdrag och där ställer in rösten, men inte spontant.)

QuoteSå som HKP's skapar ett damm moln runt sig när det står stilla på marken med motorn igång borde det kastas upp en massa SKIT & JORD efter stridsfodon/stridsvagn.
Svänger man i hög hastighet med bandvagn så kastas det upp mkt mer.

Gör det inte redan det i ofp? Har för mig att vi kikade på detta för länge sedan, men kom inte fram till någon lösning som såg bra ut.

QuoteBWMOD's marder kan man maskera lite lätt genom att ställa sig utanför den & välja "maskera fordon"
Detta borde göras med om möjligt ALLA fordonen. Då menar jag SOLDF's bilder på strf9040.

En fråga om tid och vilja, just nu anser vi att SFP4 är för nära release för att tillägga motsv saker. Sen så skulle det inte påverka AI:ns förmåga att se vagnen, maskering eller inte.  

QuoteSvenska spaningsplutoner tycker jag skulle kunna uprätta en O-plats, då en nergrävd oplats byggs på några minuter. Därefter kan 4st man besätta o-platsen för att bedriva spaning. Denna O-platsen skall inte synas för Fiendens målangivning, men oplatsen skall synas med blotta ögat. Bildförstärkare skall finnas. Skyttar skall kunna verka från O-platsen.

Att gräva ner sig är omöjligt i motorn. Det enda som går att simulera blir en liten kulle som sticker upp över marken. Bildförstärkare osv går inte att bara "lägga" vid tex en o-plats i ofp, det är något som måste bäras av sold.

QuoteNgt enkelt system för artilleri. Haubitz 77, där man sitter i Pjäsen som förare/skytt, väljer commandot "ange mål". därefter gå in på kartan & välj med enkel muspekning ditt mål. Måste dock vara 3 pers i denna enhet för att den skall fungera. Förare/skytt, kranförare & laddare. LASERDESIGNATOR kan också användas för att målge för artilleriet.

Vi har tagit beslutet att låta CoC Unified Artillery motsv stå för artilleriet i ofp. Att scripta något liknande det där hade varit extremt svårt. Som du redan märkt så är ofpmotorn väldigt begränsad när det gäller funktioner.

QuoteSoldater och stridsfordon/vagn skall kunna på order skjuta indirekt eld och inte bara direktriktad eld. Kommando är förslagsvis det riktningen du som chef skjuter första skottet eller i den riktiktningen du väljer åt dem.

Jag vet att det finns motsv script, känner en kille som gjort det. Problemet är bara att man kan endast ge order om indirekt eld via rutnätet på kartan. Dvs elden blir väldig inprecis, samt att den kommer inte påverka fi AI alls, det resulterar i att man endast får egna vagnar utslagna.

QuoteDu som chef skall dessutom kunna säga åt gruppen att ta till PansarVärnsvapen, då soldater med PVvapen tar fram dessa och använder dem vid behov.

Inte möjligt att göra så att sold går runt med pv-vapen framme vid order "Pansar färdiga", finns inget animationsstöd för detta i motorn.

QuoteJag skulle vilja se svenska övnings/skjutfält.
Dels olika typer av terräng i Svensk miljö. tex, stockholms/Gbg's skärgård, en by.

En svensk skärgård kommer att släppas med SFP4.

QuoteFordonsmina 13 skall kunna appliceras med självutlösare.

Inte helt säker på hur Frdm13 fungerar i SFP faktiskt..

QuoteBärgarbandvagnarna 120 & 90 skall finnas som underhåll, reparation. om möjligt då kranar skall användas när reparation pågår för att det skall se lite häftigare ut.
Här är det också en fråga om tid och prioritering. Vi har valt att prioritera stridande enheter i SFP, även om det inte nödvändigtvis endast finns med stridande enheter.

Quotetexturerna på vagnarna kan bli bättre, då jag syftar mest på banden, banden är försedda med gummiplattor som skyddar banden och underlag som asfalt. dessa skall synas.

SFP4 har inte kvar någonting från SFP3, (om det är SFP3 du syftar till) så alla texturer är uppdaterade.

QuoteKan man så hade det varit jättebra om man kunde underställa tre hela grupper under en man. som plutonchef (Singelplayer)
hade också ökat realism på spelet. Hierarkisk pyramid.

Inte möjligt, (hehe, den frasen börjar kännas ganska tjatig nu.) dock vet jag att det funnits vissa "work-arounds" för detta. Inga som är fullt fungerande eller vore lämpliga för SFP.

Quoteockså fixa texturerna på soldaterna. Stridsvästarna är inga flytvästar.
M90 målningen på uniformerna är inte bra.
ansiktena likaså.

Antar att du menar soldaterna i SFP3? Allting är totalt omgjort i SFP4. Ansiktstexturerna är lite knepigare; För att dem skall vara "random" så syftar dem till orginalfilerna i OFP. Att pilla där inne är inte aktuellt då SFP är ett addonpack, inte en mod. Att göra nya ansiktstexturer kräver likaså folk som kan stå modell. I SFP4 kommer det dock finnas maskerade ansikten/händer att tillgå.

QuoteNär man drar sig tillbaka med fordonen vänder också AI på kl 12. Vad som händer då är att skytten vänder tornet helt om när man backar, detta hoppas jag man kan finna en lösning på. Förrutom att köra uppluckat. går det att fixa så e det jätte bra.
Och om man backar på stridslinje skall dem andra vagnarna i plutonen också backa och inte vända sig 180 grader och köra tillbaka. Dessutom vänder vagnarna på det så att den som var på högerflanken börjar köra mot vänsterflanken och viseverse...
Om det går att hitta lösningar på detta vore jag ytterst tacksam.

Ledsen, men även detta är hårdkodat i OFP motorn, inget vi kan göra något åt.

QuoteDetta är små och stora grejor som jag tror hade höjt glädjen av att spela operation flashpoint Swedish Force Pack.
Hoppas ni kan ta del av mina ideer & jag tycker själv jag är lite FÖR kritisk mot er på SFP. Men ta inte illa upp, detta är bara förslag på vad som kan behövas rustas upp.
Ni gör redan ett bra jobb....

Tackar för kommentarerna, dock så synd att OFP motorn ofta är så extremt begränsad vad gäller "hur det går till på riktigt". OFP var inte tänkt att kunna moddas såhär från början överhuvudtaget.
K-k-k-kötta bandlåda! || Amfibieregemente 1 Vaxholm RIP.

henk

Det var då en lång lista på förslag.
Jag reagerade på detta:

"Kan man så hade det varit jättebra om man kunde underställa tre hela grupper under en man. som plutonchef (Singelplayer)
hade också ökat realism på spelet. Hierarkisk pyramid"

Har för mig granQ berättade om något script ni testat som gick ut på ungefär det.

MPsäk

hej igen!
Tack för svaren. Jag är inte så insatt i att skapa addonssom ni på SFP.
Synd att OFP är så begränsat bara.

ser verkligen fram emot SFP 4.0  :)

videon 4.0 är väl smaskig, så det vattnas i munnen på en.
Många inklusive jag är väldigt tacksamma för jobbet niu gör.
Hade jag kunnat mer så skulle jag gärna hjälpt er.

Det här med ljudet?
Fångar man ett ljud från tex en vagn bara.
tex tomgångsljudet.

för baktill på strf9040b så hör man ett knallande ljud, vilket jag gillar. :)
det hördes på 3.0 så som i verkligheten.

granQ

om jag kunnat fixa såna saker till SFP 4.0 hade jag inte gjort detta på fritiden, då hade jag jobbat för BIS...
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)