News:

No significant change

Main Menu

Backup

Started by F16_Filur, September 25, 2005, 12:43:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

Undrar vad bästa och smartaste sättet är att föra kontinuerlig backup?

Som det är nu för jag över från en disk till en annan disk manuellt. Tillexempel en mapp med mjukvara, en med flyg osv. När jag vet att något ändrats/lagts till i en av dessa på huvudpartitionen så kopierar jag bara hela mappen till backupen (ett par gånger i veckan). Problemet är väl att med stora datamängder tar det tid att skriva över alla dubletter.. så om det fanns något bättre sätt?

Horizon

Jag använder Norton Ghost 9.0. Fungerar utmärkt. Jag föreslår att du testar.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

Ska kolla upp det. Testade PowerquestÃ,´s Drive Image 2002 förut och det funkade bra. När det kom fick det bättre recensioner är dåvarande Ghost.

Tyckte väl bara det var lite bökigt att ha speciella backup-filer, men kanske måste tänka om. Vad är speciellt med Ghost 9 ?

En annan fråga, tar man Properties på en enhet, sedan Tools så finns även där en backupfunktion i win2k (antar samma sak i XP?) - varför är det bättre att använda tredjeparts program?

KeyCat

Eftersom Internet i dagsläget är rena "vilda western" med alla dess virus/trojaner/hi-jackers/spyware/rootkits/etc... samt Windows egen förmåga att strula till sig är en kombination av regelbunden backup av datafiler samt en komplett image av OS-partitionen då och då det som funkar bäst för min del.

För daglig backup av datafiler till annan HD/dator använder jag PC Fileback som sköter det automatisk när man väl konfigurerat det. MS Backup som följer med XP funkar också bra.

För images av OS-partitionen kör jag en äldre DOS version av Ghost som funkar OK för mig men om du skall köpa nu rekommenderar jag Acronis TrueImage som är ett bättre val än Ghost! Det viktiga är att ta images löpande när datorn är frisk och spara flera generationer så att man kan backa tillbaks när det blir strul.

Beroende på hur din dator är konfigurerad kan dessa images bli ganska feta men med en extern USB/FireWire HD är problemet litet. Ett bra sätt är att köra med partitioner, tex så lägger jag alla simmar/spel på en separat partition så mina OS-images är inte speciellt stora (~4-5 GB komprimerade).

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

F16_Filur

Tack Keycat! Eftersom jag nyligen installerade om OS och samtidigt partionerade om förde jag över ALLT på extern HD och den är för tillfället själva "basen". Annars har jag internt på en disk:

C: boot
D: Win2k
E: data
F: 2 Gb i fat32 reserverat för ett backup (dualboot) win2k så man kan komma åt filerna om D: kraschar.

Allt annat inkl. externa är NTFS.

Hur stor är din OS-partition KeyCat? Jag har alla sims och program på min, och börjar märka att 20Gb kan bli i snålaste laget. Inbillar mig dock en prestandavinst med att ha sims på OS-partitionen.

KeyCat

#5
Jag brukar dela en HD rakt av i två partitioner så i dagsläget är OS-partitionen som innehåller OS + användar program 60 GB. På den andra partitionen hamnar sånt som inte är lika viktigt typ simmar/spel.

Har inte märkt någon prestand förlust/vinst oavsett var simmarna ligger, viktigare är det kanske med swap filen....

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

SledgeHammer

Jag använder TapeWare och backar upp på DDS3 (DAT fast för datorn). På serverburken där filerna bor körs inkrementell backupp ett par gånger om dagen och fullbackup en gång i veckan. På klientdatorer (=min och sambons härken) körs inkrementell backupp en gång i veckan och full en gång i månaden. Fotoarkivet bränns ut på dubbla DVD-R och petas även ut på DDS3-band.

Men det är jag det, och det är kanske lite i den paranoida överkanten =)
Mvh  - Stefan -


F16_Filur

Ja, du har ju även tre brandväggar.....

Men du kör en server hemma för skojs skull eller? Missförstå mig rätt, jag skulle också tycka det var kul att lära mig det.. kan säkert vara nyttigt även för hemanvändning, men jag har inte koll på hur.. än. :)

Inkremental backup - är det att den känner av vilka filer som ändrats och bara backar upp dem?

Och full backup skriver helt över den gamla backupen?