News:

No significant change

Main Menu

CPU Interface Enabled/Disabled

Started by F16_Filur, September 04, 2005, 17:15:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

Undrar lite över detta för NF7-S rev.2.0

Läser man manualen så verkar det som att man bara kan klocka med detta enabled, men... jag kör själv nu en olåst XP2500+ som en 3200+ och cpu interface är disabled.

Vidare, fastän det står på disabled så kan jag fritt ändra både fsb och mutliplier i bios. Tror jag har senaste bios från abit.

Så vad gör CPU Interface Enabled/Disabled egentligen?

Horizon

Inte en aning, men jag kör samma som du gör och det funkar fint här med. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

#2
Enligt vad jag förstår så ska den vara på för tillgång till mer "osäkra" inställningar. Men funkar det så... Testa med throttelwatch och se så att saker går i rätt fart.

Kan ju tipsa om CrystalCPUID också. Med det kan man få processorn (om den har stöd för det) att throttla hastighet och spänning beroende på last. Mycket trevligt (och fungerar bättre än Cool'n'Quiet på min Athlon64). Jag låter min gå i 970MHz/0.800V (lägsta inställningen) vid låg last, kommer den upp över 90% hoppar den till 1452MHz/0.950V och kommer den ändå upp i 90% så blir det 2180MHz/1.450V. När lasten sjunker under 40% på någon av de högre nivåerna stegar den ner ett hack.
Mvh  - Stefan -


F16_Filur

Tack för programlänkarna. Jag kollade farten med nvidia system utility, och den var rätt (fsb 398mhz).

Uppföljaren till den kallas visst ntune och den verkar kunna göra något liknande som CrystalCPUID?

SledgeHammer

Ser så ut. Det har ju lite mer lull lull med profiler och så. Om jag även hade ett NVidia gfxkort skulle jag nog orka testa men det har jag ju inte... =)
Mvh  - Stefan -


F16_Filur

#5
Har provat båda nu, klart trevliga.

QuoteMed det kan man få processorn (om den har stöd för det) att throttla hastighet och spänning beroende på last.

Verkar inte som om XP2500+ stödjer denna funktion? Hur får du det till att funka, eftersom programmet inte installeras? Behöver man ytterligare något program?

Det här fattar jag noll av:

QuoteFAQ
Automatic startup with activation of multiplier management.
Set /CQ & /HIDE command line option and put shortcut on Startup. If you want to get more information, please read ReadMeCpuid.txt.
example
"C:\CrystalCPUID\CrystalCPUID.exe"
-> "C:\CrystalCPUID\CrystalCPUID.exe" /CQ /HIDE


SledgeHammer

Nä, AthlonXP är ju en desktop CPU så där är det nog klent med stöd. Min sambos 1800+ är helt frånvarande den med. Installeras? Bara att packa upp och klicka igång CrystalCPUID.exe

Huvudfönstret visar ju info om CPUn. Tryck F4 så får du upp realtidsklockan som visar din nuvarande klockfrekvens. Tryck ctrl+k så kommer fönstret för att ändra multiplier m.m. upp, prova att sänka multipliern. Inte troligt att det funkar men din AthlonXP är nyare än den jag har här. Min Athlon64 kan jag ändra runt både multiplier och spänning på.

Har man ställt in "Multiplier Management Setting" i File-menyn så kan man starta programmet med de extra kommandoradsswitckarna. Jag gjorde en genväg där jag lade till /hide (gömmer fönstret) och /cq (aktiverar Multiplier Management). In med genvägen i Autostart och vips så slipper man tänka på det programmet. Trevlig liten ikon i traybaren som visar vilken hastighet som behövs just nu. Nu är den kallt blå, 0.800V och 968MHz.
Mvh  - Stefan -