News:

No significant change

Main Menu

F4:AF buggtråd

Started by F16_Filur, September 02, 2005, 17:23:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

F16_Filur

Varför inte samla alla eventuella buggar i en tråd så kan man bli förvarnad eller få bekräftat om det är något allmänt förekommande.

1. Ibland förskjuts en del av infon på HUDÃ,´en åt höger eller vänster. Stegen, headingen osv är inte längre centrerade. Har tex hänt inför landning, kanske växlat mellan olika vyer etc. och sen återställs det ibland av sig själv när något nytt händer - som att hjulen tar mark osv.

2. Alt-tab verkar inte funka så bra när man flyger, även om pause eller freeze. När jag kommer tillbaka har den gröna markören för osb-knappar och reglage försvunnit från 2D vyn.

Känns det igen, kan man komma runt de här sakerna?

Horizon

Det första känner jag inte igen, annat än när man själv väljer att centrera FPM och ignorera sidvind. När det gäller alt-tab så har väl F4 aldrig gillat detta något vidare och det verkar inte fungera nu heller. Jag fick svart skärm med ljud när jag försökte förra gången. :-/
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

#2
Ett par andra saker:

* RPM-mätaren visar fel i 3D cockpit.

* LCOS air to air ändras till strafe A-G av sig själv slumpmässigt. Hände båda gånger när jag flög nära målet och i 3D cockpit.

Hur är fps jämfört med senaste 4.0 BMS? Jag fick lägre än jag väntat mig, eftersom jag trodde F4 inte skulle vara lika krävande som "nyare spel".

ft

Filur,
vad händer med ladder o s v när du slår på eller av Drift C/O? Inträffade detta med eller utan Drift C/O?

Något är skumt med HUD-symboliken av och till:

http://forums.frugalsworld.com/vbb/showthread.php?t=92488

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

F16_Filur

#4
Ska testa det ft, det kanske är sidvind. Vet inte alls hur vind är modellerat i F4:AF, om man ställer in en konstant vindriktning/hastighet eller om detta kan förändras dynamiskt? Detta verkar också hända slumpmässigt och inträffade även i de första träningsuppdragen där man väntar sig väldigt basic nybörjaromständigheter.

* Utgår man sedan från manualen verkar det finnas en bugg till, nämligen att TWS bara ska ha "två lägen" förutom range: 4-bar 10 degree sweep, eller 3-bar 25 degree sweep. Jämför detta med vad man kan ställa in i simulatorn.

* Och en till: closure rate syns inte i på radarn i 3D.

ft

Om du inte har Drift C/O på så kommer FPM och pitch ladder att fara omkring ganska så hejvilt med sidvind. Vindmodellen i F4 är bra - något att tänka på om man slänger saker från hög höjd.

Relaterad fråga: Finns det något sätt att få reda på vinden, förutom att kontrollera själv m h a Drift C/O?

Vidare så upphör denna avdrift av naturliga skäl då man planterar hjulen i backen. Börjar misstänka att vi kan stryka den buggen. :)

Jag har sett någon mer upptäcka att antalet barscanalternativ inte stämmer med vad som står i manualen. Jag känner dock igen hur det fungerar från hur det har fungerat och vad som stått i andra dokument så jag tror att manualen i det här fallet är fel ute. Kanske har de dokumenterat hur det fungerar med simplified avionics eller något i den stilen?

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

F16_Filur

Du har nog rätt där om att stryka den... :)

Här kommer ännu en relaterad fråga - just när hjulen kommer i backen så flyger hårkorset på pitchladdern upp en 5 grader. Om jag precis innan sättning håller 10 grader, för att inte skrapa i, så "snäpper det bara till" och plötsligt är det 15 grader när hjulen tar i. Känns inte rätt.

Detta med TWS verkar inte vara nån doc på simplified avionics - kolla själv kapitel 21 radarn s427 och s431 näst längst ner. I F4:AF kan man ställa in 1,3 och 6 för azimuth och 1,2 och 3 för bar-scan. Ingenting stämmer.

ft

Jo, det där med pitch up vid sättning är skumt. Med konventionellt ställ så blir det gärna så men med noshjulskärror skall det vara tvärtom. Tio graders pitch up skall inte flytta tyngdpunkten så långt bakåt att den hamnar bakom hjulen, dessutom brukar markeffekt ge ett negativt pitchmoment.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus