News:

No significant change

Main Menu

Kommissionen

Started by Rivvern_, August 23, 2005, 22:34:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SledgeHammer

BEQ: Är inte det haubitstorn byggda för ändamålet? Fartygstorn är ju mer inriktade på att skjuta direkt eld isf övergradig, dåligt med hinder av högre sort på sjön =)
Mvh  - Stefan -

Phlerp

QuoteOriginally posted by BEQ
Ang. skrotade svenska örlogsfartyg kan man i amiralen Hans von Hofstens memoarer läsa om hans bittraste ögonblick; nämligen när han som siste fartygschef på jagaren Halland (dåtiden mest kapabla ubåtsjaktsfartyg) tvingades segla genom ubåtsjakten på Hårsfjärden in till Muskö för avrustning av fartyget. Han hade ställt sitt fartyg till förfogande för ubåtsjakten, men fick order att fullfölja avrustningen. Står även lite att läsa om det hela i boken Hårsfjärden. Hans von Hofstens memoarer är en annars en mycket intressant bok. Speciellt de ryska teckningarna av honom och spetsnaz.

För den som är intresserad av att se en jagare av Halland-klass så står systerfartyget Småland som museifartyg i Göteborgs hamn. Om jag inte minns helt fel var Hallandklassen de första fartygen i världen att bestyckas med antiskeppsmissiler.
Ja, tacka vet jag den gamla goda tiden när den svenska flottan hade gott om stora fartyg där amiralerna kunde stå på bryggorna och glänsa, som jag har för mig att någon försvarsminister uttryckte det. :D ;)

Magnus

QuoteOriginally posted by Phlerp
Ja, tacka vet jag den gamla goda tiden när den svenska flottan hade gott om stora fartyg där amiralerna kunde stå på bryggorna och glänsa, som jag har för mig att någon försvarsminister uttryckte det. :D ;)

Lustig grej där är att idag har vi ju bara korvetterna kvar (av krigsbåtarna) då robotbåtarna skrotas. Det totala antalet amiraler i flottan är större än antal krigsfartyg idag. Så det brukas skojjas ibland om att alla Amiraler kan få var sin korvett.

För många amiraler? döm själv.

ft

Äh, så orättvist! När inte varje general kan få sin egen kanon...

X-( X-( X-(

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

BEQ

ft: Haha, du har fel... eller lite rätt... eller... I alla fall så hade vi fram till förra vintern 37 generaler, men 36 artilleripjäser efter försvarsbeslutet. Sen åkte ju en av generalerna dit för diverse ogeneralsliga aktiviteter som definitivt inte är förenade med officersyrket. Alltså blev det en kanon per skalle. Dock är ju inte alla turer klara rörande hans vara eller icke vara som officer.

Phlerp: har också hört något om att Hallandsklassen var först ut, men jag vet att ryssarna också var tidiga på området - i alla fall när det gäller robotbåtar.

SH: Vissa hade mycket riktigt haubitspjäser, men ersattes senare av specialbyggda fästningspjäser. Dock var det ett antal som fick ärva pjäser efter pansarskepp och kryssare. Bl a några med 30 cm kaliber. Bra tryck...  Men du har ju helt rätt i att fartygsartilleri inte lämpar sig i terräng. Jmf de allierades anfall mot Gallipolli när man totalt negligerade att det egna fartygsartilleriet inte kunde verka mot turkarnas kustartilleri eftersom detta låg för högt. Annars är BTR-70 och -80 också rätt intressanta ang elevation av ksp (före/efter Afghanistan)

Slutligen... Phlerp var inne på att stå och glänsa på bryggan. Bästa/värsta citatet är ändå en viss kvinnlig socialdemokratisk fd försvarsutskottsledmot som efter en förevisning av JA 37 frågade föraren:
- Hur många ryms det i det där flygplanet?
o Det här är ett jaktflygplan och opereras bara av en person.
- Bara en? Vilket oerhört slöseri.

:-OO

Magnus

ft: Haha, du har fel... eller lite rätt... eller... I alla fall så hade vi fram till förra vintern 37 generaler, men 36 artilleripjäser efter försvarsbeslutet.

Tror inte vi har 37 generaler kvar. Hört siffra nu på 24. Osvuret är bäst dock. Med HKV NY så blir det ju ännu färre.

ft

Siffrorna jag hörde som "dagsfärska" vid diverse grönklädda aktiviteter i somras var intressantare än era. 52 respektive 49 tror jag, alternativt 49/46. Hm. Nog en sån där sak där man kan få lika många svar som man frågar! :)

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Phlerp

Slutligen... Phlerp var inne på att stå och glänsa på bryggan. Bästa/värsta citatet är ändå en viss kvinnlig socialdemokratisk fd försvarsutskottsledmot som efter en förevisning av JA 37 frågade föraren:
- Hur många ryms det i det där flygplanet?
o Det här är ett jaktflygplan och opereras bara av en person.
- Bara en? Vilket oerhört slöseri.

:-OO

Var det inte hon som ville förbjuda paraboler, eftersom man inte kunde kontrollera vad folk skulle se på TV?