News:

No significant change

Main Menu

Några frågor om Gripen

Started by Horizon, August 01, 2005, 21:30:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Obizzz

"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Horizon

Hallå där! Flera kunniga personer i min tråd och ingen svarar på frågorna? Både ft och Magnus borde väl vara kvalificerade att svara på såna lätta saker? :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Magnus

#10
QuoteOriginally posted by Horizon


            Hur fort kan den flyga i dykning innan saker börjar trilla av (never exceed speed)?

Fungerar styrspaken ungefär som en FF-joystick? Alltså att den centrerar sig själv när man "startar upp planet". Eller är den bara fjäderbelastad?

Kan man hänga Slammers på vingspetsarna som på F-16? Hur ser en typisk A-A setup ut, både när det gäller vapen, ECM och annat gott och blandat?

Är jaktlänken (den heter säkert något annat idag) bara för Gripen/Viggen-systemet, eller kan marktrupper kopplas upp i systemet och till exempel ge/ta emot information?


1: Tror snarare marken är ett större hinder än ett Vne värde. Du vet, den höjden den farten, för att kunna komma ur med max-belastning.

2: Aldrig tänkt på. Fråga BEQ.

3: Det ser du på bilden. Slammer-Amraam-Radar missiles har sina balkar.

4: Det finns ett system för att prata flygplan mark. Ej operativt. Jaktlänk heter nog mer länk för att snart heta Link-16.

Sådärja.

ft

Och Link-16 är i sin tur så hyschhysch att det knappt ens finns, men är tänkt att i alla fall kunna anpassas för snart sagt all tänkbar kommunikation. Det lämnar kort sagt stort utrymme för att i senare led implementera inkompabilitiet på hög nivå... :-OO

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

ctrl

Va, det finns väl massor med public info om Link-16
Control
87th Stray Dogs VFW


Obizzz

Horizon: det var ju en stor miss av dig att inte fingra på spaken när vi var på Såtenäs :)

Känslan är i princip samma som i simulatorn på Flygvapenmuseum så testar du den så vet du
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Horizon

Tack för svaren, nu är jag så nöjd jag kan bli. :)

Obizzz:\> Jag fingrade allt friskt på spaken, men det är svårt att känna om planet ger någon återföring när man står parkerad i en hangar och styrsystemet inte är igång... ;)

(men den fjädrande känslan minns jag allt)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Obizzz

Jo men BEQ satt ju intill så det var ju bara att fråga, känns den såhär när planet är igång också :D
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst