News:

No significant change

Main Menu

Falcon 4.0 dansen - uppdatering

Started by F16_Filur, July 12, 2005, 15:35:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

F16_Filur

Om man trots F4:AF är nyfiken på vad som är bättre med den gamla, särskilt i singleplayer, kunde det vara bra att skapa lite klarhet. Det verkar inte heller här finnas någon tråd som sammanfattar de olika vägarna man kan gå.

Om jag utgår från SP4.2 OCI (one click install), vad gäller sen för BMS installation? Är det bara BMS 2.0 (eller 1.03) + "SP4.2 bms data v1.0" och sen börja flyga?

Är BMS 2.0 senaste? Tyckte Lupson skrev något om BMS 2.x

Vad är fördelen med respektive BMS?

2.0 = ?

1.03 = bättre vädersimulering? vad mer?

edit: Jag vet att man kan välja Freefalcon också, men tänkte börja med de här frågorna :)

zurgoth

Jag gjorde den här sidan :)
http://hythloth.mine.nu/falcon4/

"Falcon 4.0
SP4.1 BMS 2.0 Installation Guide
Also known as the NOSIG Standard by Control87th from NOSIG."

zurgoth

Du kanske kan byta ut 4.0 och uppdateringen 4.1 mot 4.2 istället...

F16_Filur

Mycket bra, tack! Jag letade efter CtrlÃ,´s sida i en äldre tråd men där visade länken till en borttagen sida.

Det är alltså viktigt man använder "4.1 bms-data" till SP4.1, och "4.2 bms-data" till SP4.2?

Men jag fattar att de filerna du har representerar den gamla Nosig-standarden då. Ser att det även finns en SP4.1 BMS data v.1.4 om man tittar på Frugals install-guide http://forums.frugalsworld.com/vbb/showthread.php?t=62651. Men, den guiden verkar på något sätt inte stämma.

Control87th

:)

Får tacka zurgoth för omnämnandet :D

Dock bör man ha lite bakgrund klar för sig. NOSIGstandarden som beskrivs är tänkt för problemfri multiplayer. Den har visat sig vara mycket stabil, exempelvis betydligt stabilare än FF3 med eller utan Cobra... Det var alltså ett medvetet val att inte uppdatera med SP4.2 då det bra riskerade att förstöra folks fungerande versioner (inte värt det för de små förbättringar)

Nu med Falcon AF tycker jag att NOSIG standarden förlorat sin betydelse, det är vansinne att flyga multiplayer med någon annan officiellt tillgänglig version än Falcon AF.

Mina nuvarande rekommendationer:

Falcon AF för multiplayer
Falcon SPx med BMS 1.03 för coolt väder
Falcon SP4.2 med BMS 2.0 för bra stabil singleplayer med mest realistisk fm
Cobra x med FF3.1 (stämmer detta?) för de som vill ha IFF och svenska plan
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW

F16_Filur

Tack Ctrl, det börjar reda ut sig lite. Jag kör på med lite mer frågor så får vi se om svaren infinner sig ;).

Hur är det med BMS över FF3.1 ? Tycker jag läst att BMS ska funka åt båda hållen...

IFF - är det identification friend or foe? Det verkar i för sig vara en så grundläggande realismgrej att det låter skumt om det bara fanns med på ett sidospår...

Vad spelar det för roll vilken version BMS-data-patch man kör med? Jag har förstått att en sådan är viktig. Men måste den korrelera så endast 4.1 för SP4.1 osv.?
QuoteIf you've got BMS2 you need the data patch, otherwise there'll be lots of problems with SP4 data (waypoints timing etc.)

Är BMS 2.0 senaste? Tyckte Lupson skrev något om BMS 2.x

Lupson

Filur: Jag kan mycket väl ha svamlat om BMS 2.x. Kanske blandat ihop SP 4.2 med BMS 1.03 och alla dessa varianter. Visst saknar jag en del grejer i F4:AF, men nu när Falcon-suget verkligen återvänt lär det enbart bli F4:AF för egen del.

Suget? Taskig timing bara...suttit hela kvällen på uteplatsen och druckit öl med polarna...blir surt att jobba imorrn...hrrrmmm...
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

F16_Filur

Ok Lupson, det är nog inte många som har full koll i den djungeln, utan var och en tycks ha hittat spår som funkar för just dem, och sen struntar de i resten :).

Förresten, om jag skulle vilja plocka fram manualerna som ligger i SP3 och SP4, men inte har Falcon4 tillgängligt så jag kan installera dem, finns det då något sätt att öppna dessa patchar och plocka ut enkilda filer? Ibland funkar det att öppna .exe filer med WinRAR, men inte med dessa.