News:

No significant change

Main Menu

Konvertera fat32 till ntfs

Started by F16_Filur, July 11, 2005, 10:10:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

F16_Filur

Köpte en extern hårddisk och undrar om det finns nån anledning att INTE köra quick format vid konvertering, då den är helt ny och tom på filer? I annat fall lär väl en 200GB ta uppemot en timme.

Nu använde jag diskmanagement i win2k. Undrar också om specialprogram som Partition Magic 8 gör såna här saker som ren formatering och konverting snabbare?

SledgeHammer

Tja, det den gör är ju att kontrollera alla block. Första gången i med en disk kör jag en full så att jag vet att den är felfri. Blir så jobbigt annars. Ny är ju ingen garanti för felfri =)
Mvh  - Stefan -


Control87th

Håller med hammaren men måste erkänna att jag kört den enkla snabba vägen de två sista ggr.
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



F16_Filur

Ja, låter vettigt. Jag körde också hans väg, men lite mot min vilja, bara för jag testade av ren nyfikenhet. Ville komma igång och använda den direkt, och väljer man quick tar det bara några sekunder!

Men för att återgå till PM8, gör det formatering och konvertering på något eget sätt, eller använder den sig av de verktyg som redan finns i windows?

Snajper

#4
Skillnaden mellan att göra en quick, resp. en komplett är att på komplett fyller du disken med nollor, annars resnar du bara Filallokeringtabellen. Skillnaden blir, för vanlig användning, ingen. :)

Vill man konvertera en FAT/FAT32-partition till NTFS utan formatering så är kommandot CONVERT X: /FS:NTFS

/Kalle
/Karl \"Snajper\" Selin
*If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO!/SUP! instead...*

SledgeHammer

Det som tar tid vid full formatering är att blocken testas. Huruvida det skrivs någor eller inte ska jag inte säga säkert men man kan ju tänka sig att det skrivs något som återläses. Huvudsaken är att alla block kontrolleras.
Mvh  - Stefan -