News:

No significant change

Main Menu

Nya stridsflygplanet

Started by Lupson, June 09, 2005, 16:31:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Lupson

Noterar den uteblivna NOSIG-debatten om vårt nya "stridsflygplan".

Själv tycker jag förstås att projektet verkar tekniskt intressant och användbart i flera avseenden. 750 milj. i utv. kostnad är ju en spottstyver i sammanhangen även om man nog får räkna med att det bara är en grundplåt.

Hur som helst hittade jag en vänsterbloggare på aftonbladet.se som uttrycker sig enligt följande:

"Jas
Aldrig trodde jag att regeringen så kort efter den stora nedbantningen av försvaret skulle komma dragandes med ett nytt Jas-projekt. Denna gång vill Leni Björklund satsa 750 miljoner på ett obemannat stridsplan. Det är helt otroligt. Det kom samma dag som Jas Gripen varslade 450 personer. Vi får hoppas att det är en tillfällighet annars har regeringen bytt fot. Tidigare har den alltid hävdat att vi inte ska satsa pengar på dödsdömda industrier.
Det finns många skäl att inte satsa på några nya plan. Här är några!

1) Vi har en hel drös av Jasplan  som vi inte behöver och som ingen vill ha.
2) Biståndsmedlem kommer att ta slut om vi ska locka fattiga länder att köpa Jas-planen mot att vi bygger upp nya företag och ger pengar till diverse projekt.
3) Hela folkförsvaret är i praktiken bortbantat, inte ens ett stridsflygplan kan hjälpa oss om FI anfaller.
4) Redan idag är det så att kostnaderna för de tekniska inköpen inom försvaret äter upp all annan verksamhet.
5) Varför ska Sverige alltid leka USA. Vi är ett litet land och ingen stormakt och att ha ett försvar som plagierar USA är löjligt. Anställda på försvarsdepartementet måste ha sett för många krigsfilmer från Hollywood."

Skratta, gråta eller emigrera - det är frågan. Okej att det är en blogg som förhoppningsvis inte går att läsa i pappersformat, men ska man kritisera någonting offentligt borde det ju finnas gränser för hur osaklig man får lov att bli.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

simon

Kan väl egentligen inte göra mycket mer änn att säga att jag håller med dig lupson.

Samtidigt ställer jag mig rätt skeptisk till hela grejen. Men kul poltisk CHOCK blir det u iaf....

ft

Det tog inte många dagar för regeringens stjälppartier att skjuta den satsningen i sank.

Vart skall man emigrera?

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Jotte

QuoteOriginally posted by ft

Det tog inte många dagar för regeringens stjälppartier att skjuta den satsningen i sank.

Vart skall man emigrera?

Har själv funderat på Mikronesien.....

Phlerp

Fast man kommer inte ifrån att hela grejen är rätt dåligt skött. Att försöka få igenom ett såpass stort och i sammanhanget relativt kontroversiellt beslut kräver en hel del lobbying och förankring innan. Man går helt enkelt inte upp med en sådan här sak utan att vara rätt säker på att få igenom det.... Å andra sidan har vi ju de andra som ju verkar reagera med ryggraden och säga nej till allt som det luktar militärt om. Lika dåligt det. Men det borde Björklund och gänget fattat från början.

BEQ

Helle Kleins blogg häromdagen på aftonbladet.se:

"Enligt TT tänker regeringen i morgon anslå 750 miljoner för att utvecklat ett nytt stridsflygplan!
Det är sanslöst. Riksdagens försvarsutskott verkar helt överrumplat. Ledamöterna anser sig inte kunna ta ansvar för beslutet.
Nu måste vettiga politiker som Håkan Juholt och Britt Bohlin som kan försvarsfrågorna reagera. Ska verkligen Sverige påbörja ännu ett nytt "jas-projekt" trots att svenska försvaret definitivt inte har något behov av detta?
JAS-planet har kostat enorma mängder skattekronor och är uppenbart svårsålt till andra länder. Det är därför Saab i Linköping i dag varslar om uppsägningar. JAS är inte lönsamt och kommer aldrig att bli det. Hur sjutton ska ett nytt högteknologiskt plan bli det?
Svenska regeringen eller rättare sagt det militärindustriella komplex som i själva verket dikterar alla försvarsbeslut tänker utveckla detta nya förarlösa stridsplan tillsammans med kärnvapenmakten Frankrike och andra länder, enligt. Mina mörkaste aningar säger mig att Israel är inblandat. Varför har Sverige annars låtit israelerna testa ett förarlöst plan uppe i Kiruna?
Måtte riksdagen sätta stopp för vansinnigheterna."

Speciellt gillar jag avsnittet om israeler. Med samma resonemang kommer jag i mina mörkaste aningar fram till Sverige har för avsikt att tillåta tjurfäktning eftersom vi låtit spanjorerna testa Eurofighter i Vidsel.

Jag tror att världen inte riktigt är mogen för UCAV:s ännu. Den stora nyttan har ju alltid sagts vara att de är mer av förbrukningsvara och kan skickas på farligare och mer monotona uppdrag än konventionella flygplan. Dock har det visat sig att alla UCAV:s hittills kostat betydligt mer än vanliga flygplan, vilket inte gör dem speciellt expendable.

750 milj kr är inte så mycket. Speciellt om man betänker att det inte är en klumpsumma utan spritt på flera år. Däremot skulle jag helst lägga dessa pengar på att få klart Gripen. Sen är det ju inte heller 750 milj direkt ur statskassan - utan ur försvarsbudgeten..

Om man nu anser sig ha mod att ta ett sådant beslut utan riksdagens godkännande kanske man också ska vara beredd att fullfölja det, trots kritik. Det känns som om man i vanlig ordning vänder kappan för den rödgröna snålblåsten.

Jotte

I detta fallet är det inte bara den vanliga rödgrön snålblåsten, för vinden har en doft av komocka (Eskil Erlandsson, Centern) som var väldigt snabb med en KU anmälning för att försöka plocka väljarpoäng.

Lupson

Just det faktum (som kom till min vetenskap efter jag startade tråden) att pengarna faktiskt var medel avsatta till Gripenutveckling gör ju den politiska snålblåsten än mer obegriplig. Visst skall försvarets utformning vara en balansgång mellan kunden (skattebetalarna / politikerna) och fackmännen (försvaret), men politikernas nya hobby att detaljstyra allt från förbandsnedläggningar till hur redan budgeterade medel skall "sparas på" känns faktiskt lite löjeväckande. Speciellt med tanke på hur stort inflytande två marginalpartier på vänsterkanten har på kundens önskemål.

Måste nog ställa mig på BEQ:s sida - gör klart Gripen först.

Vilket leder mig in på ett trådkapningsspår - får Gripen full Meteorkapabilitet för 750 mlljoner? Räcker 750 miljoner till att pröva ut en ny motor (F414 el EJ200 t.ex.) inklusive några testinstallationer?

Hur mycket är egentligen 750 miljoner i dessa sammanhang?
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X