News:

No significant change

Main Menu

Passageraplan och hjul..

Started by granQ, May 12, 2005, 18:35:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

granQ

Bara en stilla undran, varför dröjer det så otroligt länge innan man fäller upp hjulen på flygningar med civila plan.

Okey att dom inte är "sportbilar" som måste snabbt upp, men även för ett passagera plan måste det vara mer bränsleekonomiskt, och gå smidigare med hjulen uppe än ute..

Så varför tar det sån tid?
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Rivvern_

QuoteOriginally posted by granQ


            Bara en stilla undran, varför dröjer det så otroligt länge innan man fäller upp hjulen på flygningar med civila plan.

Okey att dom inte är "sportbilar" som måste snabbt upp, men även för ett passagera plan måste det vara mer bränsleekonomiskt, och gå smidigare med hjulen uppe än ute..

Så varför tar det sån tid?

Det tar en sån jävla tid att veva upp dem..   :D

Andreas

Pga säkerhet kanske, tex i händelse av en nödlandning direkt efter start.
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

granQ

QuoteOriginally posted by Andreas


            Pga säkerhet kanske, tex i händelse av en nödlandning direkt efter start.

mm, det vad jag tänkte, att skulle något hända så vill man ha hjulen ute, men finns det någon "höjd" som dom tar in det på..

Skulle vilja ha en liten checklista någonstans så man kan flyga på "riktigt" i flightsimulator vad gäller inflygning, dra ner på gasen när osv..
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Bax

#4
Man kör samma förfarande för "gear up" som om man gör en "go around" dvs "positive rate" på VSI,  konfirmerar på höjd och så "Gear up".

Vid vissa förfarande tex "go around" på låg höjd eller från en brant ILS med tungt flygplan så är det troligt att man skjuter igenom och studsar på banan.
Om man gör samma förfarande vid många situationer så minskar man fel risken.

Jag upplever det som om man tar upp Gear så fort som möjligt. Därimot på små en och tvåmotorplan där motorbortfall inte tillåter fortsatt stigning så brukar man låta "gear" vara ute längre så man kan säkerställa en nödlandning.

mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Control87th

Mm,

När jag fick lära mig flyga litet plan med infällbart ställ var det två saker att som skulle vara uppfyllda innan man fällde upp hjulen:

positive rate of climb, no more avialable runway
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW