News:

No significant change

Main Menu

Fler saker på G!

Started by KeyCat, April 16, 2005, 18:44:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KeyCat

Jotte och jag har precis avslutat ytterligare ett test av saker som kan tänkas komma i nästa uppdatering av NOSIG Standard Pack och denna gången handlar det om gräs :D

En snubbe vid namn Djukel har skrivit ett kanon script som ger dynamiskt gräs över hela ön och efter lite modifiering funka det även super i multiplayer utan att öka mängden nätverkstrafik.

Ta en titt på dessa bilder och Jotte kommer säkert att posta sina...







/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

Dubble0zero

Riktigt trevligt...
En liten fråga bara, är det sådär högt gräs överallt, eller finns det olika storlekar?
...000... =)

BEQ

Damn, bring in the dinosaurs! Lite Jurassic-känsla över det där gräset, men ändå trevligt. Blir riktigt sugen på att köra en omgång.

KeyCat

#3
QuoteOriginally posted by Dubble0zero
En liten fråga bara, är det sådär högt gräs överallt, eller finns det olika storlekar?

Gräset blir slumpmässigt olika högt när det genereras och man kan även ställa densiteten mellan 250 - 1000 och på så sätt få variation. Håller med om att det ser lite högt ut på bilderna men det upplevs inte som direkt högt när man tittar i första persons perspektiv.

Förresten -  är det någon som har senaste JRE 5 (Java 1.5) installerad? Skulle behöva lite hjälp av någon som har den.

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

Dubble0zero

Ok, nice... det där verkar riktigt bra...
...000... =)

Control87th

Innan jag tycker något om gräset vill jag veta om AI påverkas...
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



KeyCat

#6
Hehe visste att frågan skulle komma :D

Default blockas inte AI'ns syn av gräset så man skall inte tro att man ligger gömd men gräset är ändå inte så tätt (med medium densiteten) att man tror det. Men jag har läst på lite och testade just precis att ändra så att AI'ns syn blockas (testade med hög densiteten) av gräset. Har dock bara kört ett enkelt testmission men det verkade helt klart att detta påverkade deras förmåga att upptäcka mig när jag låg inne i tjockt gräs.

Däremot är det ännu oklart hur detta funkar i MP (troligtvis dåligt!) eftersom gräset genereras olika på olika klienter (skickas för många paket annars vilket resulterade i kraftig lagg). Frågan är vilket gräs är det som blockar AI'n, är det någon som hostar är min gissning det som visas på hostens skärm. Är det en DS vet jag inte eftersom det inte genereras gräs överhuvudtaget på servern. Svårt att testa "vetenskapligt" och mycket mer tester behöver göras men det verkade åtminstone blocka AI'ns syn i SP.

Tror först och främst man skall se detta som extra ögongodis (och IMO ett bra och fungerande sådant) och inte ett sätt att gömma sig för AI'n. Fortfarande är det bästa sättet att gömma sig helt att krypa in i de gamla buskarna som är uppbyggda med "billboards" på alla sidor alternativt hålla sig i en grop (därför jag föredrar att köra med High Terrain Detail för då är detta möjligt) eller givetvis i en byggnad.

Däremot kan det skymma din egen sikt vilket gör att det blir lite svårare att upptäcka fi liggande vilket jag faktiskt tycker är ett plus. Dessutom blir omgivningen betydligt mindre "steril" och mer "levande" vilket ökar inlevelsen, åtminstone för mig.

PS: Så som jag kommer att implementera det kommer gräset att vara valbart, dvs de som har maskiner som klarar det och vill köra med det kan göra så, andra slipper :D

/Christer (a.k.a KeyCat)
>> It's all about teamwork! <<

KeyCat

Oja just det - någon som hade senaste JRE 5 (Java 1.5) installerad???

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<