News:

No significant change

Main Menu

Fler saker på G!

Started by KeyCat, April 16, 2005, 18:44:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KeyCat

OK efter test i multiplayer med Jotte i eftermiddags så har följande kunnat konstateras:

- Inga problem i single player, gräset påverkar/blockerar AI'ns syn.

- Precis som vi misstänkte är det det som visas på hostens skärm som avgör om AI'ns syn påverkas/blockeras eller inte. Och eftersom det genereras på andra (slumpmässiga) positioner för alla klienter blir det ett problem.

- Eftersom inget gräs alls genereras på en DS så blockeras ej heller AI'ns syn över huvud taget.

Detta är helt klart en begränsning som vi får leva med. Jag själv kommer mest troligt att köra med relativt tunt/lågt gräs (dock med vetskapen att AI inte påverkas om inte jag är host) eftersom det förutom att göra miljön mer levande även påverkar ditt eget sätt att spela OFP.

När jag körde ett av mina gamla mission med gräs upptäckte jag att jag tvingades agera betydligt försiktigare. Nu kunde jag inte bara snabbt svepa blicken över ett platt fält för att avgöra om det fanns någon fi sniper som tryckte och sen bara rusa på utan jag var tvungen att ta det betydligt lugnare och sökte automatiskt högre mark för att  försöka få överblick (precis som i verkligheten). Och i uppdrag med minor utplacerade blir det hela mer intressant eftersom det är svårare att upptäcka dem. Märkte även att man som sniper fick korrigera sin position någon meter hit och dit för att få skottläge vilket också är ett plus IMO.

Stort tack till Jotte som "orkar" genomföra alla tråkiga MP tester med mig :D

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

Lupson

Keycat: Jag har iaf JDK 1.5 installerad, och där ingår ju JRE:n.

Maila lupson[at]spray.se eller gå in på din ICQ!
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

KeyCat

Låter bra Lupson. Försöker nå dig på ICQ ikväll...

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

KeyCat

#11
Tack för hjälpen Lupson (även om det tyvärr inte fungerade :-/ )... Har de senaste kvällarna filat vidare på scriptet och har nu en version som ger en nedanstående valmöjligheter + att man kan välja gräsets densitet:

None (OFP default)
Very low grass
Low grass
Medium grass
High grass
Very high grass

Kasst att JAVA scriptet inte fungerade men i värsta fall får jag väl parsa de ~1000 data positionerna för Avignon manuellt. Funkar det också men kommer att ta lite tid ;)

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

KeyCat

#12
Kunde dock behöva lite mer hjälp om någon känner sig manad?

Det handlar "bara" om att placera ut en massa objekt i editorn (~500-1000 st beroende på hur stor ön är) för att på så sätt skapa underlag för datatabellerna som sedan används av gräs scriptet.

För tillfället finns datatabeller för följande öar:

Nogova
Everon
FDF Eastborder
Avignon (den håller jag på med)

Men skulle vara bra att skapa underlag för övriga öar också (tänker främst på Kolgujev och Malden men det finns fler som är intressanta).

Jag förklarar närmre om någon är villig att hjälpa till????

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

KeyCat

#13
OK eftersom det var lite dåligt med hjälp tog det lite tid ;)

Men för de som vill testa gräs scriptet så finns ett enkelt testmission på Avignon här:

http://www.matrix5000.org/KEY_DG_100.zip

Och den senaste versionen av ThruYerStErNuM's Grass Addon är här:

http://waskosky.com/projects/files/uwar_grass-1.2.zip

Gå fram till bordet och välj höjd och densitet på gräset, tänk på att det tar en stund för gräset att genereras runt omkring dig. För multiplayer rekommenderas endast "Low grass" annars kan det bli konstigheter med AI's LOS.

BTW: Denna addon kommer att finnas med i NOSIG Standard Pack 1.10 om/när den blir aktuell.

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<