News:

No significant change

Main Menu

Flyget mitt liv, av Ulf Sultan

Started by Horizon, April 12, 2005, 14:17:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Horizon

I somras semestrade jag med en god vän till mina svärföräldrar. Under sena sommarkvällar och sommarnätter berättade han den ena roliga historian efter den andra från sitt liv som polis på olika orter i landet. När jag berättade om mitt intresse för flyg nämnde han att hans bror varit pilot under hela sin karriär och bland annat flugit för Flygvapnet (J-29 bl.a.), Transair, Iran Air och ALIA (Royal Jordanian Airline).

Jag fick några kortfattade berättelser från brorsans liv som pilot och sedan ett tips om han satt och skrev på en bok om sitt liv som pilot. Så... i julas fick jag ett paket från svärföräldrarna med ovan nämnda bok (signerad av författaren såklart :)).

Läste den på ett par dagar från pärm till pärm och det var mycket rolig läsning. Inte skriven av någon självklar författare direkt, men lättläst och enkel i sitt upplägg med mycket bilder och kul/intressant information. Den innehåller många roliga anekdoter både från författarens tid som stridsflygare och sedan som kommersiell pilot. Tänkte skicka med en liten text som gav mig ett gott skratt. :)

"Under några dagar i juni 1955 deltar vi i en stor MILO SYD-övning i Skåne. Vårt förband skulle anfalla markstridskrafter för att dessa skulle få öva sig i att uppträda på ett sådan sätt att de inte upptäcktes från luften. Vi var anbefallda en lägsta säkerhetshöjd av 50 meter, men vår dåvarande flottiljchef Bill Bergman ville ha "kansliporträtt" av alla deltagarna på marken och förordade 5 meter! Gissa om vi hade trevligt. För oss var det rena julafton att få jaga allt som rörde sig på marken. De mest värdefulla målen var Centurion-tanks, eftersom vår chef ville att mer anslag skulle komma Flygvapnet till del. Kunde vi visa att vi var bättre kanske ytterligare någon krona skulle tillfalla vår vapengren.

Till en början var tanksbesättningarna glada att se oss men efterhand som vi blev allt mer närgångna förstod besättningarna att det var allvar. Vi har sett på våra kamerabilder hur folk hoppat av tanks för att inte bli påkörda av en Tunna. Att allt avlöpte utan att någon av oss flög i backen måste betraktas som ett mirakel. Vi hittade "fiendens" högkvarter och fick bilder därifrån. Bilder där man till och med kan urskilja blommiga gardiner i fönstren.

Vi hade minst fyra plan över Skåne från tidig morgon till sen kväll. Med hjälp av en Mustang från F4 Östersund, vilken letade reda på fienden, kunde vi ge våra vänner på marken en mycket realistisk övning.

Övningen skulle avslutas på Ravlunda skjutfält, där våra markstridskrafter skulle kasta den invaderande fienden ut i havet. Detta kunde inte ske eftersom övningen inte kunde avbrytas förrän vi fått order från högsta ledningen att inte flyga så lågt. En grabb från Ängelholm som deltog i markscenariot, berättade senare att deras skyttegravar varit fulla av fotogenångor och att man inte hade vågat sig upp ur desamma på grund av oss."


Som sagt, en kul och intressant bok (som även tar upp kapningar och sprängning av flygplan på Beiruts flygplats) som jag rekommenderar er andra att läsa.

Slut på dagens boktips från Horizonten. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

Saxat från en sida på nätet:

"Ulf Sultan var trafikflygare och verksam i ett stort antal länder. Vid en flygning för Royal Jordanian Airways under 80-talet råkade han ut för en allvarlig flygplankapning på Beiruts flygplats som slutade med att kaparna sprängde hans Boeing 727 på Beirut efter att ha flugit runt över Medelhavet i sammanlagt mer än 30 timmar."

Jag kan tillägga att efteråt ville kaparna skaka hand med Ulf och se ut som världens polare framför massor av TV-kameror och journalister.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Magnus

... undrar om Ulf Sultan... är släkt med Stefan Shejk.

Anders R

QuoteOriginally posted by Magnus


            ... undrar om Ulf Sultan... är släkt med Stefan Shejk.

Den var så dålig så den var bra :D :D :D

F16_Filur

Klart rolig text Horizon (har inte sett den förrän nu)! "Alla" anekdoter man hör från 50-60-talet förefallaer så extrema. Verkar som det skedde någon slags helomvändning i flygvapnet på 70-talet eller? Man värderade inte piloter på samma sätt förut?

Horizon

Det kanske var så att när man stod inför ett hotande tredje världskrig så räknade man med lite svinn och det gjorde att man tog större risker för att verkligen bli bra på det man gjorde. Eller så var de bara helt enkelt mer galna på den tiden. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names