News:

No significant change

Main Menu

NOSIG ARBFÖR

Started by Rivvern_, March 16, 2005, 11:27:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Rivvern_

Detta är arbetslösa föreningen (ARBFÖR) i NOSIG.

Här kan man posta allt som rör arbetslöshet. Man kan skriva om Nya jobb, Hur en CV ska se ut, Hur man ska gå klädd på en arbetsintervju, Vart man ska leta efter jobb, Finns det någon vidareutbildning för mig?. Detta var bara några exempel.


Själv fick jag reda på att nästa måndag hade chefen inte något jobb till mig. Den tjänsten jag skulle ha haft drogs in väldigt plötsligt. Min tjänst kallades "Optimering Av Tältet". Tältet är ett stort lager som vi förvarar ventilationsgods. Det är inte "småpallar" direkt utan vissa kollin är 350  x 250 x 250cm. Och eftersom godset går ut och in hela tiden blir det svårt att nyttja all yta bäst. Jag skulle alltså se till att godset fick plats i tältet så dom slapp bygga ut.

Men tydligen trodde dom: "Nu har det ju gått 3 månader, nu måste det ju vara optimerat."

Grejen är. Om det ser bra ut ena dagen, ser det för jävligt ut nästa.

Nu är jag sen till mitt jobb men det känns som jag skiter i det!!



-----------------------------------------------------

Tala ut hos RedRiver.
TEL: 555-656433
9:90kr 1/2 min.

griffin

[gnäll]
Arbetslöshet suger, det råder det inget tvivel om!

Förutom det, så krävs det en hel del massa arbete och ork för att vara arbetslös. Ork att möta puckon som inte bryr sig, ork att ta reda på allt själv istället, mest av allt ork att navigera i det minfält av regler och procedurer som krävs för att få a-kassa och dessutom ett jobb i slutänden, utan att bli vansinnig på kuppen.

För den som inte tycker det är tillräckligt rekommenderas att vara sjukskriven på det. In kommer försäkringskassan som får AF att framstå som en vältrimmad och välfinanserad krigsmakt i sammanhanget...

Ett exempel: Är man anställd och blir sjukskriven får det gå 6 veckor, sen skickar FK ut brev till företaget om att de måste ta hand om rehabilitering (eller om de tom kräver att den skall vara igång då, minns inte).

Är man däremot arbetslös är det... tada... FK som är ansvarig för rehab. Guess what... de har *över ett års* handläggningstid. Alltså, vad de kräver att företagen skall göra på 6 veckor klarar de själva inte ens på ett år. Detta är ju inget de skyltar med, allt sånt får man ta reda på själv. Tur man inte väntar på att FK skall göra nåt.... :)
[/gnäll]

Skit i dem. :)
snappahead

Rivvern_

Håller med dig på dina punkter Griffin.
Kommer jag inte få A-Kassa kommer jag bli skogstokig och rosenrasande. Saken är den att chefen KAN erbjuda mig jobb. Men inget fast, och inget bestämt. När han kan erbjuda mig jobbb så ringer han 2 timmar innan och säger det. Då blir det att hasa sig ner till Schenker och köra truck eller kasta bilpaket. Men det funkar inte för mig. Det måste vara nåt stadigt jobb som jag kan bygga en framtid på. Som jag kan betala min hyra med. Min bil. Min telefon. Mitt bredband. Min flickvän. Mina barn. (som jag inte har ännu).

Helst av allt så vill jag inte jobba. Jag vill göra vad vill. Kanske skapa en hemsida. Utveckla den till något stort. Sätta mig in i nåt som jag tycker är roligt. Få ett ryck, köpa massa prylar och kläder på Naturkompaniet och ge mig ut och vandra en vecka. Själv eller med nån annan. Lumpen by my self så att säga. Jag vill kunna packa ihop burken. Hälsa på någon i ett par dagar och spela, dricka öl och spana in dennes tillvaro.

Det hade varit underbart att vara så ekonomiskt oberoende att jag kunde hyra ett hotel och fixa dit alla NOSIGare. Ett fint hotell med stor härlig konferanslokal och välfylld och stämningsfull bar. 1 vecka! En hel vecka skulle det vara! Ni skulle få ta ledigt, sjukskriva er eller rent av skolka från era jobb. För era löner skulle nämnligen vara betalda. Aktiviteter av det mer spännande slaget skulle varvas med hård spelande. Och mat! Inte skulle det bli pizza varje dag. NEJ! Bufféer och plankstekar och allt som önskades. Och kvällarna skulle sluta med en, två, tre eller kanske många mer öl och härliga drinkar. Det skulle vara ett lan som aldrig skulle glömmas.
Mmmmm. Vilka drömmar.

Nej.. Om man skulle kolla lite i gula sidorna igen. Som våran värld ser ut nu så pressas man tillbaka in i systemet. Finns man inte i systemet så är man ingenting att ha. Och om man tänker efter. Även fast man har ett jobb så man klarar sig så känner man sig ganska låg. När Verkställande Direktörer får bonusar i multimiljonklassen, pengar som aldrig kommer att förbrukas utan bara visas på ett papper eller på en dataskärm för att det ger status. Och själv sitter man här och försöker få ihop tusenlappar, hundralappar.

Igår fick jag en stark känsla av systemet någon gång kommer att kollapsa. Totalt! Det går inte att driva på och driva på som det gör nu. Vi förbrukar allt som finns på denna jord. Vi glömmer ofta vad som är viktigt och vi låter oss pressas och hunsas av andra människor. Arbetar mer än vi lever. Pengar är allt som styr. Inget annat. När man tänker på detta sättet sitter man verkligen i kläm mellan det naturliga och systemet. Vi sitter framför våra datorer som vi tycker så mycket om och vi kan träffa och spela med varandra. Men datorn tillhör ju systemet. Det är saker vi måste köpa annars funkar inte systemet vi lever efter.

Detta är absolut inget genomtänkt utan det var det som fingrarna skrev. Så det kan låta för jävligt moraliskt och så sett.

Jag har ett BOKTIPS som jag tyckte hade väldigt intressanta teorier om mänskligheten och dess existens: Tom ClancyÃ,´s Kodnamn Rainbow.


Over And Out från poesiansvarig på NOSIG.

Obizzz

hmm ja, trevlig bok men de där människorna är lite väl sjuka :)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Rivvern_

QuoteOriginally posted by Obizzz


            hmm ja, trevlig bok men de där människorna är lite väl sjuka :)

Jo det är dem. Men visst förstår man deras tankesätt..
Jag lyssnade på ljudboken. Tror det va Stefan Sauk som läste. Mycket bra! Perfekt på jobbet... Just det.. Har ju inget!!!! Ehh... Perfekt på.. tåget! Eller i bilen! Eller bussen.....

Mupp

Jad lider med er...


RedRiver, när jag körde lastbil gjorde jag det på Poståkeriet, och iaf där jag jobbade så tror jag dom skilde sig lite från andra åkerier. Iom att det är en rehabiliterad myndighet, mer eller mindre, så var det nästan lite vuxendagis över det hela. Dom inbitna rävarna hade väldigt stabila körningar. Jag jobbade åt en entreprenör, men jag fick fast ändå liksom, jag växlade mellan två heltidstjänster dom 2 år jag jobbade där. Tror mest att det berodde på att dom inte orkade lägga ut tjänsten och söka nån på den. En kille som jobbade i samma situation som jag fick nåt ryck nån gång, och gick och frågade om han fick fast, han hade samma körning men annan arbetsgivare dan efter. Vart vill jag komma, jo, jag vet ju inte hur det är i Hjo, men det finns ju iaf en liten chans att närmaste påkab funkar ungefär likadant. Har du kört mycket på Schenker så tror jag inte att du har särskilt svårt att få jobb, om dom har nåt som är lite halvledigt. Jobbet i sig är en säker väg mot galenskap, men det är ju pengar på banken trots allt. Den bild jag fick av transportbranschen är att det finns en jävla massa jobb, en liten liten del fasta, resten skit. Men skit leder till fast i nästan alla fall. Om inte på ena stället, så på andra.

Annars kan du ju börja plugga, det är nästan som hotelldrömmen lite grann. Fast minus det ekonomiska oberoendet...


granQ

redriver, känner med dig..tänk dock denna sits som jag är i..

inge jobb, inge lön
Inge rätt till bidrag..
varken för studierna, för att jag är arbetslös eller för jag helt enkelt saknar inkomst whatsoever..

Tur man har föräldrar som ställer upp samt sparat kapital från i höstas..
sen kan du tänka att dom som har så mycke pengar oftast är dom som aldrig har några vänner att bjuda till hotell för lira.. (nåja kanske inte sant men för få dig känna dig bättre).

tänkte passa på dra en historia som jag tyvärr inte kommer ihåg i sin helhet. Så den blir rätt kass och inte "rolig" men poängen skall jag väl iallafall lyckas rädda.

En stenhuggare gick på sitt arbete och önskade han blev chef som kunde bestämma över arbetare istället för vara en enkel stenhuggare.

Nästa dag gick han ditt som en chef och bestämde, men efter en tid kände han bitterhet över hur regeringen kunde bestämma över lagar och regler.

Den lilla stenhuggaren gjorde därför en politisk karriär och stod högst av alla i det lilla riket.

Orkanen gudrun blåste in över det lilla riket och slog sönder hans politiska karriär, som slutade med nederlag och en önskan om att få vara vinden och vara den som bestämde.

Mannen gick och la sig, men klev aldrig ur sängen igen. Hans själ hade blivit en vind i sahara som drog fram emot Europa i orkan hastigheter. Paniken spred sig när tromber uppstod över medelhavet och vinden fortsatte rakt norrut mot det lilla riket.

Plöstligt tog det stopp, som gå in i en vägg. Vinden hade varit så inställd på att förstöra för den nya moderata ledaren som tagit makten att han missat hela bergskedjan alperna.

Det blev faktiskt sånt stort stopp att hela stormen dog ut och då tänkte den lilla stenhuggaren själ:

"Tänk den som kunde ta sig igenom berg"
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

griffin

Ja jädrar, hade jag inte haft föräldrar som kunnat hjälpa.. usch, vill inte ens tänka på det. Lyckligtvis ser det ut att vända lite på arbetsmarknaden men är man dessutom sjukskriven, eller har varit blir det inte helt enkelt att hitta nåt som passar.

Passar, ha, som om jag hade så mycket val - man kan ju vara glad att hitta ett jobb man ens får komma på intervju på. Nåja, det kommer väl lossna förr eller senare, hoppas jag. Skam den som ger sig. Man får inte ge upp men det är lätt att bli lite cynisk då och då.
snappahead