News:

No significant change

Main Menu

Motmedels kapslar på Gripen

Started by Mr_Pyro, March 08, 2005, 20:11:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Horizon

QuoteOriginally posted by Mupp

...och den mystiska mannen till vänster försöker få facklan (som gömmer sig långt in) att självantända genom att rikta solljus på den med sin lilla terroristspegel.

Självklart, så måste det ju vara! :D

Quoteft, hur vanligt är det med facklor på civila flygplan? Är det nåt som är på g? Hur vet dom när dom ska fälla dom? Jag gissar att start och landning är dom enda gånger det är aktuellt, men vad säger dom på backen då?

De säger: "Litet larm bana 08. Gräsbrand i skogsdungen." :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ft

QuoteOriginally posted by Mupp
ft, hur vanligt är det med facklor på civila flygplan? Är det nåt som är på g? Hur vet dom när dom ska fälla dom? Jag gissar att start och landning är dom enda gånger det är aktuellt, men vad säger dom på backen då?

Jag vet inte om det finns i drift på några civila flygplan än. Israelerna är ju väldigt intresserade och lär bli än mer intresserade om Sharon fortsätter med sin mjuka diplomati. Jag funderade också en hel del på hur de hade tänkt använda dem, men de tror tydligen att de skall kunna göra sensorer som är tillräckligt selektiva för att kunna se en raketavfyrning utan oacceptabelt många vådaavfyrningar. Vi snackar MANPADS under start och landning här, d v s avfyrning på relativt korta distanser.

Min gissning är att de tänker sig få inflygningar och omgivning anpassade för att kunna använda systemet på de flygplatser där de känner sig hotade.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Magnus

QuoteOriginally posted by ft
Remsorna skall vara rätt otäcka ur hälsosynpunkt, lite asbestaktiga. Inget man vill skall säga poff och åka ut i hangaren. De har dessutom en otäck tendens att leta sig in överallt. Magnus, hur mycket mäck är det att hantera remsorna lösa, t ex när man skall ta en bild som den ovan?

Inte så farlig alls. Folien håller ihop packetet men skulle man öppna upp den och släppa lös allt så blir det en del städ-jobb efteråt.

BEQ

Det verkar mer aktuellt med IR-störare på civila flygplan faktiskt. De har definitivt utrymme för detta och de fungerar oftast bättre mot MANPADS än facklor och dessutom är det mindre risk för skada på tredje part.

Dock ska det bli intressant att se vad man hittar på för att haka av AIM-9X, IRIS-T, ASRAAM och Python Vs bildalstrande målsökare.

Magnus

Du vet.. vapen och motmedel går hand i hand.

Det finns redan facklor som har en mer uppblommande ir-signatur och liknar motorns värmeavsöndring som kommer ställa till det ordentligt för bildalstrande målsökare.

Det finns bara ett bra IR-motmedel och det är en laserstörsändare som bränner sönder linsen och det är inget hokus pokus, det finns.

SledgeHammer

Snart får man släpa med sig uppblåsbara fullskalamodeller av sitt flygplan med manick för att skapa de elektromagnetiska fält och den värme som flygplanet normalt avger :)

Med laserstörsändare antar jag att du menar LAIRCM?
Mvh  - Stefan -


Magnus

#38
Jo typ. Vi kallar dem DIRCM. Direct IR Counter Measure.

Edit:
QuoteOriginally posted by SledgeHammer


            Snart får man släpa med sig uppblåsbara fullskalamodeller av sitt flygplan med manick för att skapa de elektromagnetiska fält och den värme som flygplanet normalt avger :)

Det finns redan. Kallas släpad störsändare. Enda skillnaden är att den inte är i fullskala utan du släpper ut typ nån kilometer vajjer som håller fast den (den lilla tuben).

SledgeHammer

Jodå, den har jag sett. Vad jag menar är en fullskala och äckligt detaljerad sak som helt garanterat lurar de stereoskopiskt seende, överparanoida, superAIutrustade AAM som någon säkert redan drömmer om att uppfinna 8-)

Och sen så slänger man ut dem i buntar om 5... minst.
Mvh  - Stefan -