News:

No significant change

Main Menu

Motmedels kapslar på Gripen

Started by Mr_Pyro, March 08, 2005, 20:11:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BEQ

Haha! Det blev roligare med Hans Villius faktiskt!

Allvarligt talat så finns det väl något som heter zoom. Det finns också något som heter regisserat foto.

Riskområdet för respektive fällare har jag inte i huvudet men jag har för mig att för den aktuella fällaren är det en 30gr-kon 60 m bakåt och att det som åker ut dessutom bränns rätt ordentligt förutom anslagsenergin på kort håll.

Obizzz

och varför har killen till höger ett viggen på hörselkåporna och inte en gripen :D
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Magnus

Aehm längden på remsor skall motsvara våglängden på radarn. Ni vet ljusets hastighet genom frekvensen. Så en hypotetisk radar som jobbar på 10 GHz -> 3 cm långa remsor. Ofta pratar man dock om halva våglängden men ungefär så.

Som ni ser är det lite olika längder på remsor. Ofta blandar man för att på så sätt täcka bättre ett större våglängdspektra.

Jag förväntade mig också typ sönderklippta foliebitar och så var det förr faktiskt. Det var ju engelsmännen som uppfann detta under andra världskriget hävdas det. Då det ville hindra tyskarnas jätteradar att se när de anföll..

Ja det är samma Sigge.

Ja vi använder G24 som satt på 32E. Varför? Den är grym!

SledgeHammer

#27
Hmm...  f*lambda = C/n  där f är frekvensen, lambda är våglängden, C är ljusets hastighet i vakuum och n är C/c  där c är ljusets hastighet i mediet i fråga.

Då får vi  lambda = C/(f*n)  eller  lambda = c/f

Alltså ljusets hastighet i mediet. Vad gör man inte för att vara lite petig =)


[edit] damn... jag får skriva lambda istället [/edit]
Mvh  - Stefan -


Horizon

QuoteOriginally posted by BEQ
Riskområdet för respektive fällare har jag inte i huvudet men jag har för mig att för den aktuella fällaren är det en 30gr-kon 60 m bakåt och att det som åker ut dessutom bränns rätt ordentligt förutom anslagsenergin på kort håll.

Men hålen är ju tomma på bilden? Frågan kvarstår:

*Hans Willius-röst PÅ*
"...och varför har mannen till vänster en liten tandläkarspegel i handen?"
*Hans Willius-röst AV*

Magnus:\>>

"Ni vet ljusets hastighet genom frekvensen."

Nä? :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Magnus

QuoteOriginally posted by Horizon

*Hans Willius-röst PÅ*
"...och varför har mannen till vänster en liten tandläkarspegel i handen?"
*Hans Willius-röst AV*

För att kolla att de verkligen är tomma?

ft

BEQ,
du kommer ihåg riskområdet helt rätt. 1200 grader varma skall de visst vara, kraftigt obra om de hamnar där de inte skall vara.

De fackelfällare som är avsedda för installation i civila flygplan är betydligt trevligare. Facklorna är pyrofora plattor, d v s blir varma då de utsätts för syre. Spetar man ut dem i en luftström som håller några hundra kilometer i timmen brinner de som sjutton. Lägger man dem på skrivbordet blir de tydligen bara fesljumma. Jag var tvungen att ställa frågan då jag såg en exempelinstallation i en motorpylon som garanterat kommer att bli påkörd av en truck på någon ramp förr eller senare.


Ja, vingspetsen är den optimala platsen för en remsfällare för spridning av remsorna. Fällaren skär upp cylindrarna när de skjuts ut och ser till att ge dem lite lagom turbulens till att börja med. Sedan får ändvirvlarna göra resten. Fällarna är däremot rätt tunga och skrymmande, vilket inte alls är vad man vill att saker i vingpetsarna skall vara (om man nu inte arbetar med fladder). Därför hamnar de gärna längre in.

Remsorna skall vara rätt otäcka ur hälsosynpunkt, lite asbestaktiga. Inget man vill skall säga poff och åka ut i hangaren. De har dessutom en otäck tendens att leta sig in överallt. Magnus, hur mycket mäck är det att hantera remsorna lösa, t ex när man skall ta en bild som den ovan?


Det var roligare med längre remsor. Det blev tydligen en helt ny form av sabotageverksamhet. Remsorna föll över högspänningsledningar och ställde till trassel i elnätetââ,¬Â¦ :)

Mvh,
 /Fredrik

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Mupp

Det där med zoomen köper jag inte av perspektivskäl, och hade det varit regisserat så hade dom väl för helvete kunnat kamma till Leif lite, eller ännu bättre, sagt till honom på skarpen att han skulle sätta på sig mössjäveln. Så med tanke på vad ft sa så tror jag att fotografen ställt för många dryga frågor, och den mystiska mannen till vänster försöker få facklan (som gömmer sig långt in) att självantända genom att rikta solljus på den med sin lilla terroristspegel. (Med detta sagt väntar jag spänt på en officiell inbjudan att fotografera vissa detaljer på Gripen-systemet.)

ft, hur vanligt är det med facklor på civila flygplan? Är det nåt som är på g? Hur vet dom när dom ska fälla dom? Jag gissar att start och landning är dom enda gånger det är aktuellt, men vad säger dom på backen då?