News:

No significant change

Main Menu

APB

Started by griffin, March 03, 2005, 08:45:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

Visserligen är det självklart att vi på nosig inte främjar eller uppmuntrar piratkopiering och vad folk gör eller inte gör vid sidan av är en annan sak, men debatten som följer av APB's agerande på sistone är ändå intressant.

Här kommer en sida som sammanfattar lite artiklar, ta det med en nypa salt men det är klart läsvärt.

http://www.omfg.se/p2p/
snappahead

Jotte

Om de nu använder "smygprogram" som samlar uppgifter om folk så verkar de ju onekligen bryta mot PUL och ur rent juridisk synpunkt riskerar ju det att ogiltiggöra deras egna åtalsförsök. :-OO

griffin

Apråpå det... Lyssna på MP3:an på slutet... :D
snappahead

Phlerp

QuoteOriginally posted by Jotte


            Om de nu använder "smygprogram" som samlar uppgifter om folk så verkar de ju onekligen bryta mot PUL och ur rent juridisk synpunkt riskerar ju det att ogiltiggöra deras egna åtalsförsök. :-OO

Så vitt jag vet är det inte så i sverige att bevis kan bli ogiltigförklarade pga att de införskaffats felaktigt. Och man har inte rätt till ett telefonsamtal om man blir arresterad. Det är något som gäller på andra sidan pölen, men inte här.

Däremot har man rätten att vara tyst, men det har man ju alltid så det ska jag praktisera en liten stund ..... :D

Jotte

Har för mig att man inte får samla bevis här heller genom att begå brott själv. Här borde ju "vår" bekanta "två fel ger inte ett rätt" gälla, ;)
Polisen får inte syssla med sk brottsprovokation. Det har ju många gånger försvårat tex narkotikaspaning. Eller har de ändrat i den lagen nu, vet att det har varit på tal.

Phlerp

#5
Helt riktigt. Plisen får inte begå brott för att sätt dit bovar. Men det betyder inte att bevisen blir ogiltliga om de faktiskt gör det. "Två fel gör inte ett rätt"... helt riktigt. Lite av min poäng med det var att det ena är ett brott, men det andra är ett brott också. Det första brottet rättfärdigar inte det andra, och på samma sätt blir inte det första brottet lagligt bara för att det begås ytterligare ett.

Jag är dessutom inte så säker på att det APB sysslar med faktiskt bryter mot PUL. Mendet ska bli intressant att se om APB forstätter ladda ner med DC för att hitta piratkopierare även efter 1 juli då det tydligen ska bli olagligt även att ladda ner.

Måste säga att jag gillar Lilla aktuellts rapportering: "Från och med första juli kommer en ny lag som förbjuder all nedladdninga av filer från internet":D

Jotte

Hehe ja den tar ju priset för "lite väl generell förenkling för barn" :D

Sant detdär med att det inte blir ogilltigt, för mkt TV serier :D, men det som jag menade var att om de samlar in uppgifter om personer utan deras uttryckliga godkännande och sammanför detta är det även ett brott mot PUL i dagens läge?

Phlerp

Det jag tycker är nästan det mest intressanta i hela den här historien är på vilka grunder som husranskan gjorts. Räcker det att APB påstår att någon har en olaglig fil på sin dator? Eller som någon så fint uttryckte det: "Kan jag maila in en logg-fil, påstå att filen kommer från min grannes IP-nummer och därefter se på när polisen knackar på och bär ut hans datorutrustning?"

Kunde ju vara en fin fin  hämnd för att grannen spelade musik på högvolym sent igår kväll när jag försökte sova :D