News:

No significant change

Main Menu

APB

Started by griffin, March 03, 2005, 08:45:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jotte

Hmm ja om det hamnar under "skälig misstanke" eller vad det heter är det ju nästan så man blir lite rädd för riktiningen på rättstatens utveckling/avveckling.

Phlerp

QuoteOriginally posted by Jotte

Sant detdär med att det inte blir ogilltigt, för mkt TV serier :D, men det som jag menade var att om de samlar in uppgifter om personer utan deras uttryckliga godkännande och sammanför detta är det även ett brott mot PUL i dagens läge?

Hmmm.... var länge sedan jag läste PUL, så jag kan ha fel. Dessutom är det ju lite si och så med hur PUL ska tolkas. Det jag var tveksam över är huruvida PUL förbjuder att man inhämtar och lagrar information om personers nick i ett sammanhang som tex DC. Normalt sett går det ju inte att unikt identifiera människor bara genom ett nick och inte ens i kombination med ett IP, och därför undrar jag om det faktiskt kan betraktas som personuppgifter.

Vad som jag däremot blir lite upprörd över är att det verkar som om ett antal internetleverantörer lämnat ut uppgift till APB angående personer som använt de IP:n som APB loggat. Sånt trodde jag bara man kunde lämna ut till polisen om de kommer och viftar med en husransakansorder.... någon som vet?

Jotte

Testa att fråga på Jureka.net under "Frågor och svar"

Frågande angående bevis där och fick följande svar;

"I Sverige har vi fri bevisföring, du får alltså lägga fram bevis även om dom införskaffats genom t.ex. ett brott.
Domstolen kommer sedan enligt principen om fri bevisvärdering bedöma värdet av den förebringade bevisningen.

Däremot måste man dra gränsen någonstans och bevis som införskaffats med metoder som uppenbart strider mot vår rättsordning och demokratiska principer torde inte tillåtas. Tex bevis som införskaffats genom tortyr."

Tycker vi omedelbums klassar APB metoder som "psykisk tortyr" :D ;)

Phlerp

Jag skulle nog ifrågasätta bevis som man fått fram med tortyr oavsett om det är tillåtet eller inte.

...Sätt på en skiva med Britney så erkänner jag vad som helst :D

Jotte

"... hit me baby one more time...."
:p :D

Control87th

Faan ska man inte ens slippa PUL på fritiden :-OO :-(
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW

Jotte

griffin

Tihi... APB's hemsida hackad igen :)