News:

No significant change

Main Menu

Widescreen

Started by Mr Jim, February 09, 2005, 14:16:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Mr Jim

Pågrund av mitt nya deltidsjobb så har jag möjlighet att kirra(köpa) en bärbar dator, har nu tittat på endel men valet står mellan upplösningar i princip. Den ena datorn har en bredbildskärm med 1280*800 upplösning och den andra med 1400*1050 dvs 4:3. Nu till min egentliga fråga, funkar falcon 4.0 med widescreen skärmar? Kan man köra Falcon i ett fönster?

Båda datorerna använder ATI 9700 mobile, tillräckligt för både F4 och IL2 men kampen står mellan bredskärm eller "vanlig" 4:3.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

BEQ

Inget svar på din fråga, men vad jag har hittat kan man köra PF på widescreen. Hyser ett stort intresse för detta själv då min nybeställda hem-pc har 20" widescreen. Falcon?

Obizzz

Falcon går ju inte att köra i widescreen då cockpiten är låst till en upplösning men rent tekniskt fungerar det nog, antingen blir kanterna svarta eller bilden utdragen.
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

BEQ

Svarta kanter och liknande beror helt på tillverkare, vad jag lyckats tyda mig till.

Mr Jim

Svarta kanter är väl överkomligt, hellre det än utdragen bild, verkar som PF klarar widescreen efter lite tweakande.

BEQ>Kolla in denna sida och forum:et där

http://www.widescreengamingforum.com/
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

BEQ


Control87th

Nu ska jag inte lova för mycket men jag tror man kan få till widescreenfalcon med vettig ckp, åtminståne i 3D läge (och med svarta kanter i 2D) rekommenderar denna tråd på frugals:

http://forums.frugalsworld.com/vbb/showthread.php?t=82563&page=1
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Bax

Kolla denna länk oxå:

http://forums.frugalsworld.com/vbb/showthread.php?t=82286&referrerid=3996

Samma snubbe men lite enklare om multimonitor vilket borde gå att applicera på widescreen i både 2D och 3D.
Denna snubbe jobbar på ett projekt att presentera 3D vy på en del av skärmen och sen lägga MFDer och RWR, DED separat på andra delar av skärmen.
Sen skall han använda en vga splitter och dela upp VGA signalen till nått han kallar "Averkey" där han kan välja ett område som skall synas och på så sett splitta till olika skärmar i sin hemma cockpit.
tex om man utgår från 1600X1200 så har man kanske 3D view på 1400X1050 och då kan man lägga MFD och övrig information i "sorgebanden", man har ju tillgängligt 200X1050 eller 1600X150.

Vad jag inte riktigt förstår är varför man inte tänker digitalt och skippar VGA och går direkt till DVI ? Rimligtvis så måste redan all info finnas i DVI anslutningsstandard för att plocka ut vissa pixel områden.
Denna "Averkey" som snubben talar om är nån analog lösning för att panna och förminska, förstora bild vilket jag tycker låter som en riktig bild kvalité dödare.
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW