News:

No significant change

Main Menu

Poäng i 3DMark05

Started by Horizon, February 07, 2005, 00:05:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Fasen ctrl, är det inte lika bra att du redan nu skaffar dig en 42" LCD-skärm och sätter framför näsan? Du verkar ju bara vilja ha större och större skärm hela tiden. :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ctrl

Jag saknar Hem-PC paketets 23 tummare... plasma duger inte... det är mer information jag vill åt, inte storleken i sig. En 24' i 1920x1200 är för mig mycket mer intressant än någon 42' i nån skum 1365 x 768 eller liknande upplösning :-OO
Control
87th Stray Dogs VFW

Horizon

QuoteOriginally posted by Horizon

...en 42" LCD-skärm...

Det var därför jag föreslog en LCD-skärm istället för plasma. Men huruvida de finns med en massa upplösning vet jag inte. :)

Magnus

De nya med full HD upplösning dvs. 1920 x 1080 är jäkligt fina.

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=68284

De gamla har ju 1366x768 och brukar då kallas HD-ready. Plasma finns i HD-ready format men de gamla ligger oftast på 1024x768.

Dock ska ni ha i åtanke att vanlig analog TV sänds ju 480 linjers upplösning tror jag det är. DVD är 720 x 576 så om du inte har HD-TV ur väggen, alternativt legat på o köpt en HD-DVD eller Blueray så har du i dagsläget inget behov av högre upplösning.

De som provat säger att steget från DVD till riktig HD-TV är lika stort som från VHS till DVD. Jag vet att SVT, Canal plus m.m börjat sända HD-TV så det är nog lika bra att ta i så man klarar sig.

SledgeHammer

Jepp, 1920x1080i är en mycket trevlig upplösning. Helt underbart att jobba vid en sån monitor. Hade nöjet att göra det i 6 månader 2001-2002 innan jag slutade i Göteborg =)

Sen kan vi säga såhär. Teoretiskt är den utsända  TVsignalen 25fps, 625 linjer. Format som används är PAL 720x486, D-1 PAL 720x576, D-1 PAL Square Pixel 768x576.

Normalt använder man avståndet i höjdled som "upplösningsindikator", därför säger man att D-1 PAL har 576 linjers upplösning, inte 625.

Sen har vi någonting som kallas för Kell-faktorn och den utökade Kell faktorn. Kan enklast ses som förhållandet mellan det upplevda antalet linjers upplösning och det verkliga som uppstår pga att detaljer hamnar mellan scanlines/pixelrader. En Kell-faktor om 0.7 för stillbilder och 0.85-0.9 för rörliga bilder är väl var man är idag ungefär. Då hamnar vi på 530-560 linjers upplösning.

Um... sen har vi det här med broadcastsystem också, de introducerar fler begränsningar.

Och så kommer hela HDTV svängen... orkar inte. :D
Mvh  - Stefan -

Control87th

2933 med 5% överklockning och lite högre hastighet på AGP-porten. En 24' från Dell beställd. :)
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW

Horizon

QuoteOriginally posted by Control87th

2933 med 5% överklockning och lite högre hastighet på AGP-porten. En 24' från Dell beställd. :)

Ska bli spännande att se vad du får för poäng med 24-tummaren. :)

Control87th

lol... Mer intressant blir att se vad dual 2 core efter årsskiftet ger för ökning tillsammans med ett bra grafikkort. (Det låter otroligt lovande att den suveräna processorn dessutom verkar vara lika överklockningsbar som den gamla celeron300a)
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW