News:

No significant change

Main Menu

Sparas onlineuppdrag lokalt

Started by Lupson, February 01, 2005, 12:47:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Lupson

En fundering slog mig - varför sparas inte onlineuppdrag i IL-2 lokalt hos alla klienter? Eller? Kom på mig själv med att vilja köra Ctrls (eller vem som nu gjort det) "sänka-skutor-i-flod"-uppdrag på egen hand. Det finns någon form av temp-mapp, men den vill inte alls vara med i matchen.

Någon som vet? Annars får jag se till att fixa till den där uppdragssektionen på nya hemsidan (som f.ö. är klar i praktiken...) som jag skrev om härom veckan.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Control87th

Nix, sparas inte...

Alla får gärna lägga upp sina missions här:

FTP:
adress: nosigmasa.no-ip.com
user: NOSIG
pw: hejsna

Föreslagen namnstandard:
tillverkaredatumuppdragsnamn(lämpligt antal spelare)

exempel:
control050201kyushu2-6
control050116okinawa4-12

web:
http://nosigmasa.no-ip.com/nosig/PF
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Mikke_EAF331

Jo, nog sparas dom väl, men tyvärr i ett krypterat format som gör dom oanvändbara. :(

I gamla IL-2 sparades dom som .mis och .properties, behövde bara döpa om dom igen för att man skulle kunna hosta dom själv. Togs nog bort av en anledning. :-/
Mikke_EAF331, C.O. EAF

Doc

Lupson, jag kom och tänka på en annan sak som sparas! Efter varje mission sparas en textfil som i detalj talar om vad alla har gjort och när och mot vem :) Även hur många skott du skjutit och hur många som träffat något. Denna vore ju kanoooon om man på något sätt kunde presentera den på en websida så kan alla se statistik på hur illa det går för oss :D Eller ännu bättre, räkna in data för alla deltagare efter vart mission och spara detta i en databas som i sin tur presenteras, ja du hajar vad jag är ute efter.
Är detta kanske något som går att implementera i nya Nosig hemsidan?

Doc

Angående spara missions på ftp så vore det ju trevligt om nya hemsidan tog hand om detta på ett enkelt sätt så man kunde lägga in en liten beskrivning av missionet. Är det så Lupson?

Lupson

Doc: Ang. missionavdelning på nosig.se så är precis det du säger min tanke. Har tänkt att man för varje simulator har en uppdragsavdelning. Varje mission skapas med åtminstone:

1. Uppladdare
2. Titel
3. Beskrivning av uppdraget.
4. Ev. tillhörande bild till descr.
5. Text beskrivande versionsbryderier: "Kräver 3.04m".
6. Text beskrivande vilka ev. addons man behöver. "Kräver Nosig-OFP standard"
7. (Implicit) vilken simulator den tillhör.


Ang. statistikfilen som körs efter varje uppdrag är det lite mer komplicerat, förmodligen behöver jag i så fall skriva ett litet program som den som hostar måste dra igång före servern startas. Programmet får sedan lyssna på när statistikfilen "stängs efter skrivning" eller motsv.. Då detta sker öppnas en Socket mot en service på webbservern där man tar emot hela innehållet i statistikfilen. Man får sedan parsa ut information efter tycke och lagra det i databas som man sedan har ett webbgränssnitt emot.

Det finns ett antal "men" i hela detta. Dvs. lättare sagt än gjort....

Jag skulle tro att motsvarande mjukvara kanske redan finns utvecklad då det väl finns statistikfunktioner på ex. F16:s server. Jag skall undersöka det hela närmare senare.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Control87th

Det finns som sagt jättefina statistikmöjligheter OM man kör dogfightmissions på dedikerad server.
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Lupson

Har hunnit kika en del på detta ikväll...jag har fixat så ett program efter varje avslutat mission på servern läser stats-filen och mha plockar fram mission-filen. Dessa två tolkas lite grann och skickas sedan upp till en databas på nosig.se där man sedan kan se info presenteras.

Tror kanske jag ska bygga vidare lite grann på det hela, handlar i mångt och mycket om att kombinera ihop informationen i missionsfilen med statistikfilen. Detta fungerar alltså bra med coops också.

Super-duper-simple demo: http://www.nosig.se/il2stats.asp
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X