News:

No significant change

Main Menu

Främlingslegionen

Started by Bjoernen, January 31, 2005, 23:17:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Bjoernen

laddade ner en dokumentär om. franska främlingslegionen från dc. som discovery channel hade gjort väldigt intresant. blev lite sugen på att åka :p . någon som har pratat med någon som varit där elelr liknande. eller kan saker om legionen.
Vet att man kommer kriga för franska ekonomiska intessen o bli lego soldat. men skulle vara kul,l o göra nåt som inte så många har gjort. ! Kriga e inte därför jag kommer åka dit om jag åker. ska bara göra lumpen hemma först  sen får ja se
Kort lätt attack spade !

Obizzz

hmm Van Damme var där i nån film minns jag :p :D
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

F16_Filur

Har själv sett en film där man fick följa en engelsk kille från antagningen till examinering. "Adventure and military career" angav han som skäl vid mönstringen. De hade bland annat ett konditionstest på en idrottsplats. Verkar vara medelhårda krav för att bli antagen, men desto jobbigare sen. Rätt otrevlig djungelträning i slutfasen.

Jag minns också en dokumentär som gick på tv - "svenska krigare". Två stycken från främlingslegionen intervjuades och de tyckte att Försvarsmakten i nuläget (1997) inte erbjöd den "skärpa" de önskade för att väcka intresse.
Där var en annan intrervju med en svensk i FL som då stred för FN. Alltså, FL ställde upp med förband åt FN, och de fick såklart de mest utsatta och farliga uppdragen som ingen annan ville ha.
Sen var där två andra - båda från skåne - som stred som rena legosoldater i kroatiska armén har jag för mig. De hade filmat där nere, så man såg hur de bodde och deras utrustning. Den ena hade nog inte blivit antagen som yrkeskofficer i Sverige, och om den andre killen minns jag att han varit där nere två vändor. Han sa något i stil med "ja..efter det här får man väl hitta något annat krig". Jag råkade träffa honom som hastigast ett par gånger innan de visade programmet, så jag blev ganska förvånad när jag kände igen....

granQ

som jag sagt till en annan som snackade om amerikanska armén och att han skulle gå med där..

vad är det som lockar egentligen?

Tror i 99% det är samma som med riddare osv..

uniform, äventyr osv..

Men hur ser verkligheten ut, jo för varje stridande dum soldat går det x antal "vanliga" yrken.
Tex köra lastbil. Alltså är chansen störst om dom tar in dig så gör du något helt vanligt svensson arbete men!

Med mölighet att bli beskjuten, att tvingas gå på post (och om du inte gjort lumpen kan du ställa klockan på 4, sätta dig vid elementet till 5. lägga dig försöka sova och gå upp klockan 6) Gör under en vecka så vet du ungefär hur kul det är.

Positiva effekter..

du får en uniform som man kan gå förbi vackra damer (funkar i usa, är du med i legionen få du inte skaffa tjej förens efter 5 år om jag minns rätt, så glöm det)

du lär dig franska.. kan man göra själv också men lovar dig att efter 5 år så lär du prata franska utan problem.

resten, minnen för livet, äventyr, fara osv finns hemma i sverige på svensson jobbet.

Är det fara du vill ha och arbeta hårt utomhus.. vad sägs om att måla vita linjer på sveriges motorvägar?

Så egentligen utveckla vad du vill och fundera på om det vore värt det, långsiktigt samt kortsiktigt.

Somliga kan ju även få roliga uppdrag som sitta och vakta den där raktbasen där det inte finns något annat än barer och köpeflickor.

Framförallt när man är så ung så är det absolut dummast man kan göra att binda upp sig längre än ett år.. knappt det. Saker ändras, du vill nya saker osv. Att då stå på kontrakt 5 år i frankrike kanske inte är så kul.

Så jag rekommendera att inte åka men drömma kan man ju få göra.
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Jotte

Gör som som jag istället Björnen, lek Främlingslegionär i Flashpoint. :D
Ladda ner addons här

Phlerp

QuoteOriginally posted by granQ

du lär dig franska.. kan man göra själv också men lovar dig att efter 5 år så lär du prata franska utan problem.

Har för mig att man automatiskt blir fransk medborgare efter fullgjord tjänst... om det nu är något att sträva efter.

Det är inte mycket som skulle få mig att gå med i främlingslegionen. Möjligtvis om jag hade stora problem med både rättvisan och den undre världen och tvingas fly från sverige, eller om vi blir invaderade av elaka ryssar och hela min familj blir dödade och jag inte haft något annat kvar och inte accepteras som flykting någon annanstans..... Men hur troligt är det?

Jotte

Quote....Möjligtvis om jag hade stora problem med både rättvisan....

Då hade inte dagens FL accepterat dig, den tiden är förbi.

Phlerp

QuoteOriginally posted by Jotte

Då hade inte dagens FL accepterat dig, den tiden är förbi.

Måste man identifiera sig ordentligt alltså?... annars kan man ju alltid dra en rövarhistoria :D