News:

No significant change

Main Menu

Jordat uttag

Started by F16_Filur, January 30, 2005, 04:36:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

Hur kontrollerar jag om det verkligen fungerar som jordat uttag? Uttagen har mycket riktigt de här typiska blecken men det finns kanske en risk att det bara är utanpåverk (den gulgröna skyddsjorden inte dragen, eller feldragen av elektrikerna)?

Anledningen att jag blir misstänksam är att det känns rent ut sagt smärtsamt när jag sitter längre stunder framför en 21" Samsung DF1100 (85Hz uppdateringsfrekvens).
I ett annat rum står en bärbar (ojordad), och den ger mig absolut inga problem.

SledgeHammer

Mäter spänningen mellan jordbleck och fas/nolla. Mot fasen ska du ha dina 230V och mot nollan ska du teoretiskt sett inte ha något alls då nolla och jord ska sitta ihop i centralen.
Mvh  - Stefan -

SledgeHammer

Det är inte så att monitorn avger ett högfrekvent tjut som påverkar dig då? Testa att rotera/flytta huvudet sakta och väldigt lite. Ibland kan ljudvågorna förstärka varandra och ibland släcka ut varandra. Det brukar vara lättast att höra denna interferens och inte ljudet i sig.
Mvh  - Stefan -

F16_Filur

Tack, ska försöka prova det testet....

Det där "tjutet" har jag aldrig märkt med denna.. däremot hade skärmen jag först köpte - 1100P plus - det problemet. Särskilt avstängd (med kontakten i) kom det och gick. Men det var bara jag som kunde höra det.

F16_Filur

Har mätt nu, antar att det inte spelar någon roll om fasen eller nollan är till höger eller vänster?

I så fall är min fas i högra hålet och nollan i vänstra. Spänningarna blev enligt din beskrivning.

SledgeHammer

Nä, det spelar ingen roll. Jobbigt annars =)

Då har du fungerande jord iaf.
Mvh  - Stefan -

F16_Filur

Ja, det är alltid nåt. Ska sälja det här muskedundret snart... Griffin och BEQ gav bra tips på ett par TFT-skärmar i andra trådar.

Brat

Jag kör min LG Studioworks 900B 19" i 100Hz, jag tycker att denna blinkar märkbart i 85Hz, och jag har inga problem med huvudvärk eller annat Har en liten gammal Hitachi 15MVXPlus 15" som andra skärm, kör adapter på digitalutgången på mitt Geforce FX5900XT till den, funkar fint med FS man kan köra separata bilder, och för annat så ger det en lättare översikt när man multitaskar!

Testa att vända på väggkontakten, HiFi nördarna säger att vissa förstärkare påverkas av vilken ledare som får nollan eller ledaren, jag vet inte!
-Brat