News:

No significant change

Main Menu

Gameport -> USB converter

Started by efreet, December 16, 2004, 14:43:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

efreet

Hej!

Köpte en till X36 för ett tag sedan. Dock var det gameport-varianten, så jag kan inte använda den i datorn den var tänkt för.

Vet någon om det finns en Gameport -> USB konverterare och var man kan köpa en sån isåfall. Jag har sett USB->PS2-port, så det är väl ingen omöjlighet?

Mupp

Finns tex. på dustin, 5010029609, men hur funkar programmeringen på gameport-varianten? Nån som vet får fylla i, men vissa av dom där programmerbara leker med gameporten, och det funkar inte med dom konverterarna.

efreet

Tack så mycket.

Inge billig tyvärr... Känns som det är en bättre idé att köpa en ny kontroll istället :D

Doc

Jag tror inte att det kommer att fungera. Jag vet att det inte fungerar med Thrustmaster.
Gameporten används inte på normalt sätt till en programmerbar sticka.

efreet

Quote    http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_mm.asp?CatPath=Eq0q112q120q31q86&CampPath=&IsCampaign=N&NoCache=1%2F10%2F2005+10%3A17%3A36+AM&SelectedWAG=15528&COSID=B3458ABB8AEC4A20BA332E045CEFBBDB669429

USB till spelutgång, 179 stycken pengar.

Tack för tipset. Men om du läser min topic igen så ser du att det tyvärr är raka motsatsen till vad jag är ute efter... :-/

ft

efreet,
beror helt på hur man ser det. Ser man det från datorn ut är det en USB till gameport-konverter. Ser man det från stickan är det en gameport till USB-konverter. Hur man än ser det gör den att du kan plugga i din sticka med gameportplugg bara du har en USB-port på datorn. Tro mig, jag har en själv. Ett tag flitigt använd för att köra TM F22 + TQS som extra kontrollenhet för div. funktioner i IL-2. Alla axlarna fungerade, provade aldrig om det fungerade att programmera stickan.

@Doc:
James H anger att det inte fungerar att progga gamla TM-stickor under XP eftersom XP skriver direkt till tangentbordsporten. Det förklarar en del om det är så. Jag har gameport på min dator fortfarande och det fungerar ändå inte - men det finns inget i XP som gör att man inte kan använda MIDI-funktionaliteten i gameporten. Det senare var hur jag hade antagit att stickan (F22 Pro) programmerades, varför det hela förbryllade mig en smula.

Jag skall försöka progga F22 via dator bootad från DOS-diskett. Wish me luck!

Baloo hade f ö en snygg filmsnutt upplagd av när jag kastar tomhylsa på min egen näsa. Ser lite kul ut, länge sedan jag röck till och blinkade när jag avfyrade något men när jag tittade igen såg jag hylsan och mindes den svarta fläcken på snoken... :D

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Bax

efreet: jag har oxå lite erfarenheter från ClasOhlsons Gameport till USB konverter.
Försökte koppla in min CH joy samt throttle. Jag visste redan att det inte skulle gå att programmera eftersom throttlen tar hand om I/O via tangentbords utgången som inte funkar i XP. Nåväl min reserv setup fungerar utmärkt då man kopplar in den till gameport/tangent bord om den redan är programmerad (all programmering sker på gammal dator i win98) men det funkade inte via konverten ????
Varför... ingen aning, men endast analoga axlar funkade via konverten men allt funkade 100% via gameport.
Misstänker att det har att göra med att inga specifika drivisar kunde laddas in utan enbart konvertens drivisar.
Om jag därimot kopplade ur throttlen och körde joyyen separat så funkade det som en renodlad DX sticka.
Ett tips kan vara att köpa ett ljudkort med gameport för några hundringar och bara ladda in drivisar för microsoft standard gameport.

Ft: jag hade tänkt mig nått liknade med dos startdiskett men hittade bara ett DOS editor program som var för CH throttle och inte CH throttle pro, detta begränsade antalet switchar (jag lovar att det finns nån galning därute som löst det men orkar inte leta)

mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW