News:

No significant change

Main Menu

Gripen på flygmuseum !! :-)

Started by Bax, December 13, 2004, 23:41:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Bax

Besökte Linköpings flygvapen museum i Lördags och tog ett pass i Gripen simmen.
Gjorde först en snabb översyn av hårdvaran och upptäcker att den består av ett samesurium, Viggen stol, Stickan är nån prototyp inte som i nuvarande C modell iallafall. Inga pedaler ? Nåväl det kan jag väl leva med...
Instruktören verkar bli lite besvärad av alla frågor ( vilken modell av AIM-9 osv) och undrar om vi flyger själva (är där med en pilot kollega). Instruktören har bra koll på den taktiska MFD som verkligen är godis.
Accelerationen är kanon - trycker ner nosen och farten bygger - passerar domkyrkan i M 0.96. Försöker ta upp i lodrätt stigning uhhh... vad hårt man fick dra (spaken känns lite väl styv). Här kommer första överaskningen HUDens grad indikeringar bildar en sfär (det här är lite svårt att förklara) men man kan säga att man ser gradindikeringarna som Latituder innifrån en jordglob alltså mycket lättare att se om man är nose up 90 grader då ser man helt enkelt en cirkel ! Mycket innovativt av SAAB. Gör en högfarts lågpass över malmen (instruktören säger att jag har obegränsat med soppa så jag bränner rejält). Ok skall prova lite lågfart men det visar sig vara klart problematiskt att få ner farten (luftbromsar har inte implementerats). hmmmm.. det här känns misstänkt i transonisk fart så borde nog den aerodynamiska bromsen kännas mer. Till slut så får jag ner farten för lite hög AOA flygning - betydligt känsligare i roll nu (Viggen var oxå känd för dessa egenskaper). Jag stålar kärran och nosen droppar snällt och jag kanar lite i sidled - inget våldsamt klipp. Blir nyfiken och frågar om det är datorn som reder ut det hela eller om det är för snällt modellerat - instruktören säger att dom som vet säger att det inte stämmer riktigt. Jag provar lite våldsammare grejer och får samma resultat - nosen droppar och kärran kanar lite - inge mer(script !!). Låser upp lite mål och får till min förvåning höra IFF ropa ut om Jag låst på friendlys. När jag väl hittat en bogey och närmar mig för identifiering så undrar man lite (för att få politiskt korrekta "fiender" så har man skapat nått som ser ut som spaceshuttle med V-tail). Tyvärr så har nån tryckt sönder avtryckaren så det blir inget skott. Endast en trigger för det vapen man valt och inte en Trigger + Pickle som  F-16. Måste säga att HUDen var väldigt bra, så fort man osäkrat så fick man automatiskt en enklare HUD med endast relevant info. Snyggt LOCOS sikte. Oj tiden rinner iväg, dax att landa. Bränner AB för att komma till malmen, den taktiska displayen är en fröjd med en trend vektor som beräknar var man kommer att befinna sig inom ett bestämt tidspann. Drar hårt vid bas svängen men måste säga att fartminskningen inte känns fysiskt riktig. Tycker jag sitter i en oerhört fin stabiliserad approach (ingen PAPI) tills pang!! jag slår i backen, har inte riktigt fått med mig rätt visuell bild av landnings attityd.

Det hela var mycket givande och rekomenderas (kolla om dom fixat avtryckarn på HOTAS innan). Som PC simmer så saknar man möjligheten att flytta vyn med HOTAS och fastän man har tre stora skärmar så saknar man möjligheten att titta snett bak vid landningsvarv samt uppåt i jaktkurva. Fråga så mycket som möjligt innan så man kan koncentrera sig på flygning samt tänk igenom innan vad du vill prova för 10 min går fort när man har roligt :)
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Obizzz

Knappen var trasig när jag var där sist också och det var i början på året :(

Den fungerade dock första gången jag var där.
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

ft

Spaken är av den tidiga modellen. Jag vet inte riktigt när de byttes ut. Just det exemplaret kommer från den som rullade, flygplan ett, om jag inte minns fel.

Flygplanet hanterar urgång ur spinn själv och jag antar att det gäller vikning också men överlåter det definitiva svaret till chaufförerna (nej, jag ids inte gå och slå upp det - sovadags!) :)

Du skulle hört av dig... eller vänta, var rätt upptagen ändå... så du är förlåten, men gör inte om det! :D

Man behöver ingen PAPI när man har en fartvektor förresten. Varför lämnas som en övning åt läsaren... ;)

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Jotte

Det är ju inte utan att man blir liiiite sugen på att testa den tingesten. :)

QuoteMan behöver ingen PAPI när man har en fartvektor förresten. Varför lämnas som en övning åt läsaren...

Svar: därför at ft säger att det är så :D  Word!

Obizzz

För att kunna svara på frågan behöver jag veta vad en PAPI är för något :)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

TrakDah

#5
http://www.navfltsm.addr.com/gs.htm

Men PAPI behövs inte då man har vektor för vektorn ihop med AOA ger automatisk rätt inflygning/träff med landningsbanan, juH!

/TD

Bax

QuoteOriginally posted by ft
Du skulle hört av dig... eller vänta, var rätt upptagen ändå... så du är förlåten, men gör inte om det! :D

sorry ft, det skulle vara trevligt (det här måste vara andra gången) :-OO skäms på mig


QuoteOriginally posted by ft
Man behöver ingen PAPI när man har en fartvektor förresten. Varför lämnas som en övning åt läsaren...
Det har du rätt i (tips, sikta några hundra meter in och inte på banänden som jag gjorde)

mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


BEQ

Jag är riktigt med nu ft... Antar att du menar fartvektorn i kombination med opt mod så man får balkarna?

Vad gäller AUM tar den över automatiskt om den bedömer att man riskerar att hamna i ett okontrollerbart läge. Du kan i vissa fall vika kärran utan att AUM kopplas in. Men, det finns ingen anledning att röra sig i den envelopen.