News:

No significant change

Main Menu

Vart tog F-16-tråden vägen?

Started by Obizzz, October 11, 2004, 22:36:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Obizzz

Är det bara jag eller har tråden där BEQ flyger F-16 försvunnit från forumet?
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Andreas

MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Shar

Tror bestämt att männen med Raybans och mörka volvobilar varit i farten.

...Eller så har helt enkelt Echelon rensat ut den "anti-amerikanska" propagandan angående F-16 vs Fpl39. :D

K-k-k-kötta bandlåda! || Amfibieregemente 1 Vaxholm RIP.


griffin

#3
Seriöst, var är den?

edit: vad jag menar är att jag kan tänka mig både en och två goda (men tråkiga) anledningar att ta bort den men det vore ju trevligt att få veta om cencuren slagit till, även om den är självpåtagen.
snappahead

Mr Jim

Det finns en seriös anledning till att den försvann och den måste vi alla respektera. Låt oss säga att detta forum är mer populärt än man man anar, ahem.

Ni borde kunna lägga ut länkarna till bilderna igen men texten kommer inte tillbaka tyvärr ;(
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

griffin

#5
Jag förstår alldeles utmärkt varför texten försvann och ingen tvivlar väl på att orsaken var seriös - men som alltid med cencur så är det känsligt. Jag respekterar fullt valet att återta den text som las ut, speciellt men hänseende till de inblandade. Jag hyser den fullaste respekt för deras situation och är glad att i över huvud taget få ta del av deras åsikter! Om detta råder inget tvivel.

MEN... jag tycker faktiskt inte alls om att en tråd tas bort utan ens en kommentar (annat än på förekommen anledning). Det är dåligt tycker jag, oavsett hur bra orsaker som ligger bakom. Det är tråkigt nog att någon extern känner sig nödgad att gå in och lägga cencur på trådar, är det självpåtagen censur är det också trist. Men hellre det och att vi får njuta av varandras åsikter i andra mindre känsliga frågor än att vissa försvinner från forumet helt.

God sed hade väl ändå varit att i samband med borttagandet skriva en liten notis från adminhåll om vad man gjort det och varför. Jag menar, borttagandet och dess bakrund är väl inte hemligt i sig - alla förstår nog ändå och respekterar det dessutom. Men tillvägagångssättet är lite trist, bara det. En tråd som försvinner rätt och slätt, utan en kommentar. Känns faktiskt näst intill lite olustigt.

Jag upprepar, beslutet som sådant förstår jag till fullo och respkterar likaså. Jag hoppas också att detta inte skrämmer bort de inblandade, de måste ju kunna få utrycka sina åsikter som privatpersoner och simflygare.

En annan liten bieffekt av det hela är ju att t.ex. mina inlägg (och andra vars inlägg inte var känsliga av naturen) försvunnit något som jag inte alls samtyckt till utryckligen. Jag antar att jag när jag gör inlägg här (minns inte "avtalstexten") godkänner den för moderering tillika cencurering men ändå... jag hade lättare kunnat leva med att enbart ta bort de texter som var känsliga.

Hoppas ingen tycker jag överreagerar, jag tycker bara det är viktigt med en öppen diskussion eftersom cencur är, som sagt, känsligt på många sätt. Sist men inte minst, låt oss hoppas att ingen skada är skedd för nån inbladad, inlklusive Nosig.?...

Är det några fler trådar som rensats undrar jag.
snappahead

Mr Jim

#6
Nej inga flera trådar har rensats (kanske från fula ord eller liknande), jag kommer senare idag lägga ut en Policy/FAQ för alla som är anställa på myndigheter. Denna kommer läggas under formella nyheter och kommer att stämplas så den ligger kvar.

Kontentan rent juridiskt (har rådslagit med juristerna på uni)är att ifall man är anställd av försvarsmakten eller nån annan myndighet vi berör i våra diskussioner alltid bör tydligt hänvisa i texten att detta är ens helt privata åsikter och ingen annans, tex att plan X är sämre än plan Y etc. Mer noggrant än så tänker jag inte gå in på just det.

Nån panik bör inte utbryta pågrund av detta men jag förstår att många blir upprörda. Jag svarar mer än gärna på privata mess på icq eller på NoSiGs interna mail system. Men viss övervakning sker över detta forum, man kan diskutera om det är larvigt eller så men det är bara att svälja, personligen tycker väl jag som vissa andra att det vore smidigare om dessa personer som anser vi skriver olämpliga saker tar upp det privat med de berörda men men.

Jag tar dock allvarligt på sådant här därför kommer FAQ/Policy:n att skrivas och den bör följas för dom som känner sig träffade av denna. Men det bör inte ske någon massflykt pågrund av detta av folk som jobbar inom försvarsmakten från NoSiG...men vissa andra inlägg kan raderas men det berör inte oss "vanligt" folk. Ifall inlägg raderas av ovanstående anledningar kommer det framhävas i nån form av efterföljande tråd.

Jag kommer i policyn tydligt hänvisa att allt som skrivs här står personerna som skrivit för juridiskt och att inga inlägg kommer på nåt sätt censureras om det inte är absolut nödvändigt/bryter mot svensk lag.

Mer information kommer. Tycker det bara är ett iofs trist exempel på att vi har väldigt hög ribba här och visar att vi lägger oss högt ovanför simhq standard eller soldf-standard då det gäller integritet etc.

Gruppkram! :)

PS. Varför jag inte svarar snabbare än nu är pågrund av att jag varit och styrketränat DS.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

griffin

Fine, men fortsatt förekommande censurering bör *åtminstone* aviseras så att det framgår vad som hänt. Att trådar bara försvinner är inget trevligt.

Den dag nån helt sonika tar bort något jag råkat skriva som skulle vara känsligt (hur nu det skulle kunna ske) utan att ens kontakta mig blir jag däremot arg. Som du säger Jimmy, klart vi skall ha en fortsatt hög nivå här och är detta vad som krävs så visst, vi kan ha policys och om skadan sker så får man reparera den. Men raka rör tycker jag bör gälla i alla riktningar.

Egentligen tycker jag de externa personer som övervakar forumet i säkerhetssyfte borde kunna ge sig tillkänna. Ser inget fel med att vi känner till dem mer konkret, då är det mycket lättare att ta till sig en kommande censurering. "Fine, det blev lite för informativt" och inget mer än så. Vetskapen av att några anonyma personer övervakar och närsom helst kan gå in och påverka vad som visas känns inte helt skön. Raka rör gelt enkelt :)
snappahead